31 Jul

Amânarea este secretul succesului

Amânarea este asasinul oportunității.”

                                                                  Victor K. Kiam – antreprenor american

 Pentru început se impun câteva explicații privitoare la titlul de mai sus.

 Pe de o parte, mergând pe „firul roșual acestui blog, în mod cert, succesul în viață înseamnă, chiar mai mult decât o singură picătură de fericire. Prin urmare, nu este de mirare că toată lumea dorește să aibă o viață încununată de succes.

 Pe de altă parte, titlul postării contrazice nenumăratele ziceri celebre, precum și cea din motto, despre amânare. La vremea lui, până și Shakespeare ne îndemna să nu amânăm proiectele noastre: Nu slăbi planul tău prin lâncezeală și amânare”.

 În aceeași ordine de idei, titlul pare să fie o apologie a procrastinării.

 În același timp, probabil și experiența de viață a fiecăruia dintre noi ne oferă suficiente exemple despre proiecte care odată amânate, nu au mai avut sorți de izbândă ulterior.

 Dar nu despre acest gen de amânare va fi vorba în cele ce urmează. Subiectul principal îl constituie amânarea recompensei, a plăcerii, a satisfacției.

 Amânarea plăcerii este secretul succesului?

 Rămâne deschisă veșnica întrebare: care este secretul succesului în viață? Ce căi pot duce către țeluri?

 Există printre psihologi părerea că și amânarea plăcerii poate fi o cale ce duce la succes.

 Dar ce se înțelege prin asta? Amânarea plăcerii înseamnă, cu alte cuvinte, renunțarea la o dorință/plăcere acum, în prezent, pentru a obține o răsplată mai consistentă în viitor.

 Iată un exemplu simplu, bine cunoscut: ne abținem pe timpul iernii să mâncăm alimente care îngrașă pentru ca pe când vine vara să arătăm bine la plajă.

 Un experiment și rezultatele sale neașteptate

 În 1972 s-a făcut un experiment cu copii, pentru a se testa capacitatea acestora de a amâna plăcerea.

 Unui copil i se oferea o bezea și putea să o mănânce pe loc sau, mai primea și o a doua dacă putea să aștepte 15 minute fără să o mănânce pe prima.

Fiecare copil inclus în cercetare, era lăsat singur în încăpere, cu bezeaua pe o tavă iar o cameră video ascunsă înregistra comportamentul subiecților.

Cei mai mulți copii nu au putut aștepta cele 15 minute și au mâncat bezeaua. Însă, aproximativ 30% au fost în stare să amâne plăcerea ca să obțină a doua bezea. Filmulețul poate fi văzut aici.

 Dar, și mai interesant, este faptul că, subiecții experimentului au fost monitorizați, după experiment, încă timp de 30 de ani. Ce credeți că s-a constatat?

 Cei care au putut aștepta după a doua bezea au înregistrat mult mai multe succese, au devenit mult mai realizați în perioada de viață care a urmat.

  • Au obținut rezultate mai bune la examenele școlare prin care au trecut. 
  •  Au avut mai puține probleme cu drogurile. 
  •  Au fost mai motivați să-și continue studiile în învățământul superior. 
  •  Au fost mai puțin predispuși la obezitate.
  •  Au făcut mai mulți bani.

 Amânarea plăcerii este o formă a autocontrolului

 Copiii din experimentul descris au uzat, evident că nu în mod conștient, de o serie de tehnici de amânare a plăcerii, în ultimă instanță tehnici de autocontrol.

 Câțiva ciocăneau în tăblia mesei cu degetele, câțiva își manevrau părul, alții mângâiau bezeaua ca și cum ar fi fost o păpușă.

 Toate aceste manifestări nu erau altceva decât tehnici de distragere a propriei atenții. Este adevărat că erau tehnici copilărești dar, în multe cazuri, au funcționat.

 Acești copii, în mod instinctiv, și-au dezvoltat capacitatea de autocontrol de la o vârstă fragedă.

 Psihologii sunt de părere că și adulții, prin exersare, pot să-și dezvolte capacitatea de autocontrol.

 Tema autocontrolului este extrem de generoasă. S-a scris și se scrie mult despre autocontrol, despre rolul autocontrolului, tehnici de autocontrol etc.

 Ceea ce putem afirma cu certitudine este că autocontrolul ne poate aduce numai beneficii, în final atingerea țelurilor, obținerea succesului visat și astfel încă o picătură de fericire.

 

Bibliografie

1. web.archive.org/web/20130425064759/http://www.la-psiholog.ro:80/info/procrastinarea-ce-este-cum-actioneaza-si-cum-scapam-de-ea

2. www.youtube.com/watch?v=Yo4WF3cSd9Q&feature=player_embedded

 3. www.artadeatrai.ro/carti/autocontrolul

 

Don‘t worry, be happy!

28 Jul

Engleza corectă prin frenectomie?

 

Cel care nu cunoaște limbi străine nu știe nimic despre propria lui limbă.”

Johann Wolfgang von Goethe

E nevoie de o intervenție chirurgicală ca să vorbim mai bine englezește?

Există sud coreeni care cred că da. Acești oameni sunt convinși că copiii coreeni, în mod natural, au limba mai scurtă decât copiii americani sau englezi, „handicap” care îi împiedică să pronunțe corect sunetele englezești. Părinții respectivi sunt atât de îngrijorați pentru viitorul copiilor lor, în absența deprinderii de a vorbi englezește, încât au apelat la doctori care printr-o operație la limbă să elimine „handicapul” respectiv. O astfel de operație este cunoscută sub denumirea de frenectomie.

În termeni medicali, frenectomia este intervenția chirurgicală prin care

se îndepărtează sau se repoziționează frenul – un țesut care are rolul de imagesQRODQKRY

a restricționa mișcarea organelor mobile din corp. În cavitatea bucală există trei frenuri: unul sub limbă, atașat de planșeul cavității, altul între gingie și buza inferioară și al treilea, între gingie și buza superioară.

Părinții au solicitat frenectomia pentru că au presupus că operația face ca limba să fie mai flexibilă și mai mobilă favorizând pronunția sunetelor englezești.

Chiar medicul este soluția pentru persoanele care învață limba engleză?

Este adevărat, există pe piață multe sugestii nebunești pentru cum să se învețe limba engleză rapid și ușor dar, cea cu operația este cea mai nebunească sau, altfel formulat, cea mai prostească.

Dacă, în mod real, copiii din Coreea ar avea probleme cu limbile lor atunci și coreenii născuți în America, sau alte țări vorbitoare de engleză, ar trebui să aibă probleme cu pronunția lor în limba engleză.

Bineînțeles, acest lucru nu se confirmă. Ca argument se poate apela la realitatea americană. În SUA sunt peste un milion de coreeni și, mai mult ca sigur, ei vorbesc perfect limba engleză.

În întreaga lume, copiii studiază limbi străine prin audiție și conversație dar facilitarea studiului și în final pronunția corectă nu au nimic de a face cu intervențiile chirurgicale asupra limbii.

Din nefericire, soluția neghioabă, a unei intervenții chirurgicale în vederea facilitării pronunției într-o altă limbă nu a fost aleasă numai în Coreea de Sud. Relativ recent, o tânără, care studiază la un colegiu britanic limba coreeană, a solicitat o intervenție chirurgicală, un fel de revers al operației de mai sus, pentru învățarea limbii coreene.

Și atunci, frenectomia nu are obiectul muncii?

Răspunsul este ba da, dar nu în contextul invocat. Este evident că dacă ar fi un termen inutil, el nu ar figura prin dicționare ca un domeniu medical. Nu cunoaștem detalii dar ne putem referi la situațiile când se folosește frenectomia.

Probabil, mai cunoscute de marele public, sunt situațiile când există o limitare a mișcărilor limbii, produsă de frenul scurt (se numește anchiloglosie). În acest caz, dacă frenul, prea scurt, împiedică pronunția corectă la copii sau, când produce afecțiuni și retracție gingivală la adulți și copii, frenectomia linguală este indicată.

Este foarte util de știut

Înainte de a realiza o frenectomie, medicul stomatolog trebuie să evalueze șansele ca afecțiunea să se rezolve de la sine.

Un copil care pronunță incorect, din cauza frenului lingual scurt, ar trebui să fie consultat întâi de un logoped. De multe ori exercițiile cu logopedul rezolvă problemele de pronunție.

În acest punct nu putem să nu ne amintim de filmul britanic „Discursul regelui” (The king’s speech), cu 8 nominalizări și 4 premii Oscar în 2010. Menționarea lui aici este importantă pentru că filmul se bazează pe o povesteadevărată care se constituie într-un argument favorabil în privința rolului logopedului.

Ce legătură are această postare cu profesia de credință enunțată aici?

În postare încercăm să prezentăm alte câteva moduri de abordare, pe care le avem tot timpul la dispoziție, a circumstanțelor ce ne învăluie. Și aceste moduri de abordare pot conduce spre obținerea unor picături de fericire.

  • Pornind de la sloganul Informația înseamnă putere ne gândim, în primul rând la puterea pe care o dă unui părinte informația că o anume problemă a copilului său are soluții de rezolvare. Nu înseamnă asta o picătură de fericire?
  • Sună răutăcios dar, trebuie să recunoaștem că, uneori și identificarea faptului că avem un ascendent moral şi intelectual asupra cuiva, constituie o picătură de fericire.

În postarea de față este vorba, de exemplu, de ascendentul intelectual pe care îl

avem asupra grupului de ignoranți, solicitanții de frenectomie, prezentat.

  • Ziceam că un punct de plecare pentru obținerea unei picături de fericire poate fiși modul propriu de reacție, în diverse circumstanțe.

Cum ați reacționat la titlul acestui articol? Probabil, ați gândit: „Ce prostie o mai fi și asta?” și, din curiozitate, ați decis să-l citiți. În momentul când ați citit că intervenția chirurgicală pentru facilitarea studiului limbii engleze este o neghiobie, ați sorbit o picătură de fericire. Ea este microscopică dar, nu putem să nu recunoaștem că, suntem extrem de satisfăcuți când constatăm că, într-o anumită împrejurare, am gândit corect și am avut dreptate.

  • Învățarea și stăpânirea a cât mai multe limbi străine pot constitui de asemenea picături de fericire.

O soluție de luat în seamă

Dacă îi vorbești unui om într-o limbă pe care o înțelege, cuvintele tale vor ajunge la mintea lui. Dacă îi vorbești în propria lui limbă, cuvintele ajung la inima lui.”
Nelson Mandela

Știm că este necesar să învățăm limbi străine și o spune și Nelson Mandela.

Este clar că mai sus ne-am referit la o soluție absurdă destinată acestui scop.

Mergând pe linia principiului că nu este corect să critici fără să dai soluții, ne vom referi, în cele ce urmează, la o soluție viabilă.

Tehnica numită „shadowing” (să-i zicem învățare prin îngânare) este o cale bună pentru a lucra la pronunție, ritm și intonație. Folosirea acestei tehnici presupune repetarea cu voce tare a celor spuse de un vorbitor nativ al limbii studiate, cât mai curând după ce au fost rostite de acesta; altfel spus, îngânarea lui cu voce tare.

Asta înseamnă ceva cu totul diferit de tehnica clasică a ascultatului și repetatului. Nu se așteaptă cu ascultarea până se ajunge la sfârșitul propozițiilor și apoi să se repete. Repetarea trebuie să înceapă cât de repede posibil dacă se poate chiar simultan cu vorbitorul.

Pentru aplicarea metodei se poate folosi orice text audio, în limba de studiat. Activitatea de acest fel este o activitate de ascultare și vorbire (listening and speaking activity).

Dacă se fac greșeli, și este normal să se facă, nu vă necăjiți și nu vă opriți ca să reluați exercițiul de la început. În timpul folosirii tehnicii nu vă impacientați pentru greșelile de pronunție ori pentru faptul că ceea ce spuneți nu este inteligibil în totalitate.

Nu uitați, această tehnică de lucru este destinată exclusiv îmbunătățirii pronunției, ritmului și intonației în limba străină în studiu.

Aplicarea shadowing-ului presupune folosirea unor texte audio și a unui sistem audio adecvat.

Bibliografie:

1. www.dailymail.co.uk/health/article-108751/Childrens-surgery-speak-better-English.html

2. www.medici-stomatologi.ro/infodent/frenectomie

3. www.9news.com.au/world

Don‘t worry, be happy!

24 Jul

Încă nu ai un aspirator-robot cu tehnologie NASA ?

 

Roomba 650

Dacă tratezi femeia,

Ca pe un robot de casă,

S-ar putea să-ți crească,

Coarne mari de rasă.”

Epigramă de VALERIA MAHOK

Ce este un robot?

Iată două definiții, după DEX:

1. Aparat automat al cărui program conține un sistem complex cu legături inverse (cu reacție) stabilite la anumite excitații exterioare și care, ca urmare, este capabil de o serie de acțiuni dirijate.

2. Fig. Persoană care muncește din greu și fără să înțeleagă rostul muncii sale; muncitor de corvoadă.

De ceva vreme, există aparate, din categoria electrocasnicelor, denumite roboți casnici, care te ajută să eviți încadrarea în a doua definiție din DEX.

Dacă nu ai încă în casă un robot, în mod deliberat și nu din motive obiective, epigrama de mai sus te are ca țintă .

Sunt deja bine cunoscuți așa numiții „roboți de bucătărie” care au intrat în uzul general, ca atare nu intrăm în detalii.

Noi dorim să vă atragem atenția asupra categoriei de roboți, roboții de curățenie cunoscuți și sub denumirea de „aspiratoare robot”.

La noi în comerț există mai multe asemenea dispozitive, de la mai multe firme dar cel mai frecvent se întâlnesc roboții de la Samsung și iRobot.

Ne vom referi la aspiratorul-robot model Roomba 650. Ieșit din comun este faptul că firma iRobot, care fabrică acești roboți folosește tehnologie NASA în construcția dispozitivelor respective.

În general, aspiratoarele din familia Roomba constituie cele mai rapide sisteme de efectuare a curățeniei și de navigație în încăpere. Sunt dotate cu zeci de senzori, care monitorizează spațiul din încăpere de 67 de ori pe secundă și în combinație cu 40 de mișcări predefinite, pot să reacționeze inteligent la condițiile curente din încăpere.

Care au fost așteptările noastre vizavi de acest dispozitiv?

Atunci când am dat peste acest robot eram în căutarea unui aspirator ușor de mânuit, ușor de depozitat, care să-ți fie oricând la îndemână. Toate acestea pentru că, doream ca între două curățenii mai amănunțite ale locuinței, la interval de 1-2 săptămâni, să putem ajusta starea de curățenie în orice moment. Aceste ajustări se referă, în special la pardoseli.

Satisface aparatul așteptările noastre?

Am cumpărat robotul-aspirator după ce am citit prezentările de la diverse firme, pe cele de pe site-ul firmei producătoare și după vizionarea unor review-uri pe YouTube.

După primele utilizări, ne-am dat seama că am cumpărat ceea ce ne-am dorit dar și cu unele calități în plus. Îl avem de 4 luni. De când îl avem, folosim aspiratorul tradițional doar la „curățenie mare”, când se spală geamuri ș.a.m.d. Ne bazăm exclusiv pe prestațiile lui Roomba și casa este curată. Lucrează temeinic: la o cameră de 4×5 lucrează cca. 20-30 de minute. În timp ce el lucrează poți face altceva sau chiar poți pleca de acasă.

Prin urmare, chiar și un robot casnic vă poate oferi o picătură de fericire!

Punctele tari ale aparatului, după părerea noastră

•  te absolvă complet de aspiratul pardoselilor de orice fel: covoare, parchet, gresie;

•  are autonomie de aproximativ 2 ore, timp în care acoperă o suprafață de 60-80 metri pătrați;

•  curăță inclusiv în colțuri, grație alcătuirii sale speciale;

•  se auto-ghidează, evitând obstacolele;

•  la terminarea lucrului se așează singur pe stația de docare/încărcare dacă aceasta se află în încăperea în care a lucrat;

•  se încarcă în 2-3 ore;

•  se curăță foarte ușor;

•  semnalizează sonor la oprire/pornire;

•  piesele de schimb se găsesc ușor;

Punctele slabe ale aparatului, în viziunea noastră

•  este destul de scump, dacă nu pui la socoteală efortul de care te scutește și timpul liber pe care ți-l pune la dispoziție;

•  filtrul trebuie înlocuit la 2-3 luni.

În loc de concluzii:

•  L-am îndrăgit foarte mult, ne pare bine că îl avem.

•  Îl recomandăm familiilor care sunt foarte ocupate cât și celor vârstnice pentru care efortul fizic, necesar la aspiratoarele clasice, poate constitui problemă.

•  De fapt este util oricui.

Date tehnice amănunțite găsiți pe site-urile comercianților precum și pe

www.irobot.ro53057811-637553_210x210_5jrh[1]

Don’t worry, be happy!

 

24 Jul

3 căi sigure către nefericire

arborele sacru 1

Fericirea ….. se află în noi, niciodată în jurul nostru.

M. Sadoveanu

Vrem oare să fim fericiți?

Eu tare aș vrea să fiu fericit. Dar tu?

De fapt, probabil că nimeni nu vrea să fie nefericit și totuși….

Dar ce este fericirea?

Definiții

FERICIRE, fericiri, s.f. Stare de mulțumire sufletească intensă și deplină. – DEX 2009

Fericíre f. Starea omului căruia nu-i lipsește nimica și are corpu și sufletu sănătos: fericire perfectă nu există. – A. Scriban (1939) – lingvist român

La definiția lui August Scriban trebuie făcută adăugirea că fericirea nu este ceva ce îți este dat și ea nu este veșnică.

Prin fericire ar trebui să se înțeleagă o viață plină de țeluri și de conținut.

Ca să folosim un termen la modă, ea poate fi accesată sub forma micilor bucurii care sunt denumite dram de fericire și pe care le vom numi, pe acest blog, picături de fericire.

Pretexte pentru nefericire

Pornind de la observațiile de mai sus, s-ar putea să gândim că fericirea este ușor de obținut. Dar atunci, de ce mulți dintre semenii noștri suferă de depresii, se simt frustrați sau au sentimentul că le lipsește ceva?

Aproape toți cei care suferă de depresii, se consideră nerealizați sau au sentimentul că le lipsește ceva, îl folosesc pe dacă drept laitmotiv în justificări de genul:

dacă ar avea un pic mai mulți bani,

dacă ar avea un serviciu ceva mai ușor,

dacă ar avea partenerul potrivit

fericirea ar apărea imediat. Asta, ca și cum fericirea ar sta pitită după colț, gata să apară…..

Greșeala fundamentală

Unde este greșeala în judecățile de mai sus?

Greșeala care se face constă în convingerea că fericirea omului depinde de circumstanțele care îi învăluie viața și nicidecum de modul în care el reacționează la aceste circumstanțe.

Care este punctul de vedere corect?

Pentru majoritatea oamenilor, fericirea sau nefericirea este, mai degrabă, rezultatul unei opțiuni proprii și nu al unui concurs de împrejurări.

Calea sigură spre nefericire

Pentru a argumenta acest punct de vedere, dr. Joel Wade -psihoterapeut- sub titlul „Cum să fii nefericit?”, a făcut o listă cu trei pași de parcurs pentru obținerea nefericirii.

Iată ce trebuie să faci ca să-ți asiguri nefericirea:

1. Fii cât mai „auto-absorbit(ă)” posibil. Fii convins(ă) că tot ceea ce ți se întâmplă, la serviciu sau acasă, țintește, cu prioritate, gândurile tale, sentimentele și bunăstarea ta.

Poartă toate conversațiile în așa fel încât să vorbești mereu despre tine. Gândește-te numai la tine. Procedează în așa manieră încât fiecare acțiune să îți ofere, sub o formă sau alta, un beneficiu personal.

2. Privește-te ca pe o victimă. Percepe lumea din jurul tău ca fiindu-ți potrivnică. Consideră-i pe ceilalți ca fiind surse ale problemelor tale. Învinuiește-i pe ceilalți pentru frustrările și nereușitele proprii. Spune-ți ție însuți că ești neajutorat(ă), că viața ta se desfășoară fără niciun sprijin.

3. Folosește cât mai mult timp meditând, cu îngrijorare, la viața ta din trecut.

Revino, în mintea ta, iar și iar, la evenimentele negative trăite. Gândește-te mereu la lucruri care te fac supărat(ă) și amărât(ă). Reamintește-ți cum ai fost „rănit(ă)” în trecut și cine s-a făcut responsabil pentru „durerea” ta. Alocă cât mai mult timp retrăirii și reexperimentării, în gând, a acelor evenimente.

Cu o conduită conformă cu cele trei de mai sus poți deveni sigur o persoană jalnică, nefericită.

Ai identificat în acțiunile și atitudinile tale vreuna din cele descrise mai sus? Dacă răspunsul la această întrebare este da, înseamnă că ai găsit cauza principală pentru simțămintele și insatisfacțiile tale în viață.

Poți găsi calea spre fericire

Vestea bună este că, făcând exact contrariul acțiunilor și atitudinilor prezentate mai sus, poți să găsești, pentru propria-ți viață, o direcție mult mai pozitivă, mai fericită.

Asta ar presupune următoarele:

1. Lasă-te absorbit de munca ta, de prietenii tăi, de relațiile tale de familie, de interesele din afara ta. Mută-ți atenția către exteriorul persoanei tale. Lasă-te absorbit de ceea ce faci. Gândește-te la ce ți-ai propus să realizezi iar dacă nu ai visuri și țeluri personale, cu date concrete și chiar termene de realizare, stabilește-ți acum.

2. Privește-te ca pe cel îndrituit și totodată capabil să-ți controleze destinul.

Noi toți avem probleme și eșecuri dar lucrurile se pot schimba în bine atunci când punem stăpânire pe propria noastră stare. Din momentul când conștientizăm acest lucru, putem să mergem mai departe.

3. Concentrează-te pe ceea ce este în perfectă stare în viața ta.

Desigur, în foarte multe cazuri acest lucru nu este tocmai ușor. Mulți dintre noi au de-a face cu circumstanțe economice sau personale nefericite. Asemenea probleme îți pot face mult rău, târându-te în „noroi”.

Acceptă însă faptul că trecutul aparține trecutului. Uită-i pe toți acei oameni care te-au prejudiciat în vreun fel și acest lucru trebuie să-l faci, nu de „dragul” lor ci, pentru binele propriu. Încearcă să-ți imaginezi cum se pot îmbunătăți lucrurile. Acesta este primul pas pentru acțiuni viitoare benefice.

Fără niciun dubiu, viața este suficient de dificilă, așa cum este ea. Trebuie însă să observăm că, de multe ori, transformăm o situație dificilă în una și mai dificilă prin propriul mod de abordare, prin propria noastră reacție.

Cu excepția sărăciei și foametei extreme, fericirea și nefericirea sunt stări ale gândirii proprii, stări pe care le generăm prin reacțiile noastre vizavi de lumea din jurul nostru. Dar dacă noi generăm aceste reacții, înseamnă că ele ne stau la dispoziție permanent, în orice loc și în orice moment al zilei. Prin urmare nu-ți rămâne decât să-ți autoadministrezi picături de fericire. Cum?

Fă-ți mici bucurii:

•  citește o carte;

•  acordă-ți timp pentru un hobby;

•  practică un sport;

•  admiră natura și pentru asta fă plimbări și excursii;

•  identifică și admiră frumosul și plăcutul din mediul tău;

•  cumpără-ți obiectul după care tânjești;

•  ascultă zilnic muzica preferată;

•  vizitează-ți prietenii;

•  vizionează spectacole de calitate (teatru, cinema etc.);

•  și multe altele.

Tu ce alegi?

Don’t worry, be happy!

Bibliografie

1. www.investmentu.com/article/expert/alexander-green

2. www.drjoelwade.com