19 Jun

Călătoria cu avionul dezindividualizează?

“Testul bunelor maniere este să fii răbdător cu cele rele.”

                                             Solomon Ibn Gabirol – poet spaniol

Pe lângă faptul că ne poate îmbolnăvi, stresul poate conduce și la scăderea IQ-ului!

Potrivit unor cercetări, un IQ de 120 ajunge la 80 în momentele de nervi. Asta ar putea explica și faptul că unele persoane supuse stresului uită de bunele maniere.Citat poet spaniol

În timpul unei recente călătorii transcontinentale cu avionul (peste 13 ore în aer), am avut timp să urmărim pe viu și să medităm la comportamentul uman în condițiile, posibil stresante pentru unele persoane, ale zborului.

Ni s-au confirmat cele citite și amintite mai sus în legătură cu IQ-ul și bunele maniere.

Călătoria cu avionul, în mod ciudat, poate transforma, cel puțin temporar, oameni, altfel manierați, în indivizi cu un comportament de-a dreptul nepoliticos, uneori chiar capabili de acte de grosolănie prin care ignoră total că îi “prejudiciază” pe cei din jur.

Iată câteva situații în care pentru unii prezența “restului” lumii nu contează:

Atingerile nedorite. Mai ales în timpul îmbarcării, sunt pasageri care nu țin cont de ceilalți călători care deja și-au ocupat locurile (e vorba de locurile situate de-alungul culoarului) și îi deranjează prin îmbrâncirea cu bagajele sau cu propriul corp.

Înșfăcarea tetierelor. Unii pasageri, atunci când merg pe culoarul din avion se folosesc de tetierele scaunelor, inclusiv ale celor ocupate de alți pasageri, ca de niște mânere care îi ajută să avanseze, dar pe care astfel le “zgâlțâie”.

Invadarea spațiului personal. Pasagerul de pe locul alăturat, “se scurge” pur și simplu peste tine, în arealul tău, ca urmare a modului neglijent în care se lăfăie în propriul scaun.

“Furtul” cotierei. Un caz particular de invadare a spațiului personal este folosirea cotierei, permanent și în integralitatea ei, nepermițând persoanei de pe scaunul alăturat să-și odihnească, măcar puțin, brațul.AirBus

Înclinarea “sălbatică” a scaunului. Pasagerul de pe locul din fața ta, ca să ia o poziție mai odihnitoare, își înclină brusc și în forță, scaunul. Manevrele de acest fel afectează starea ta de bine sau a obiectelor pe care eventual le-ai pus pe măsuța din fața ta. Au fost cazuri când, prin asemenea manevre neglijente, au fost distruse laptop-uri, aflate pe măsuțe.

Amnezia. Există pasageri care “uită” că în timpul în care avionul rulează la sol, la decolare și aterizare, în timpul turbulențelor și când se servesc gustări sau băuturi, trebuie să stea așezați și îi apucă “plimbatul” pe culoarele dintre scaune.

Atitudinea plină de importanță. Unii pasageri vorbesc la telefon cu vocea “dată la maximum”. Este atitudinea prin care vor să arate lumii din jur cât de importanți sunt și că partenerii lor de afaceri nu se pot lipsi de ei nici pe timpul călătoriei. (Suspectăm faptul că în 85 % din aceste situații lucrurile nu stau chiar așa.)

  

Diverse. Nu putem să omitem din lista manifestărilor lipsite de maniere comportamentul pasagerilor care râgâie, strănută sau tușesc, fără a-și acoperi gura; al acelor care își scot pantofii în timpul călătoriei sau se scobesc în nas ș.a.

Ce explicație putem da manifestărilor de acest gen?

În primul rând trebuie să recunoaștem că, unii oameni, oriunde s-ar afla, sunt pur și simplu prost crescuți. Suntem siguri că aici se încadrează majoritatea celor ale căror  comportamente tocmai le-am descris.

În al doilea rând, un factor favorizant poate fi, așa cum am mai arătat, stresul călătoriei.

În al treilea rând, bănuim că, o contribuție însemnată la aceste genuri de comportamente nepoliticoase, ale unor persoane care altfel sunt respectabile, este dezindividualizarea.

Psihologii Festinger, Pepitone și Newcomb (1952) au lansat teoria dezindividualizării folosind termenul dezindividualizare pentru a descrie efectul unei mulțimi sau a unui grup asupra comportamentului individului.Dezindividualizare

Ca urmare a acestui efect, individul obișnuit devine “capabil să se complacă în forme de comportament la care, atunci când este singur, nu s-ar deda”, spun psihologii.

Teoria dezindividualizării susține de asemenea că imersiunea individului într-o mulțime sau într-un grup, duce la o pierdere a identității de sine. Această pierdere a sentimentului identității personale încurajează oamenii să acționeze agresiv sau să se abată de la comportamentele sociale acceptabile și se manifestă cu totul altfel decât atunci când sunt singuri.

Desigur, se impune observația că, a te îmbarca și a te afla în interiorul unei aeronave nu înseamnă același lucru cu a te afla într-o mulțime de oameni pe stradă dar, există o asemănare importantă.

La ce bun să cunoaștem toate acestea?

Mai întâi, avem posibilitatea să constatăm că nu aparținem grupului de oameni care, în unele situații sau permanent, își ignoră semenii și pentru asta merităm o picătură de fericire.

Pe de altă parte avem posibilitatea adoptării unor strategii în relațiile cu pasagerii nepoliticoși.

O opțiune întotdeauna viabilă este ignorarea lor.

O alta ar putea fi: un suspin cu voce tare + privire urâtă (între noi fie vorba, rareori are efect).

Mai poate fi folosită și strategia de a individualiza pasagerul dezindividualizat, pentru a-l întoarce în lumea minunată a manierelor. Un exemplu ar putea fi o abordare individualizatoare timidă (e vorba de o falsă timiditate) de genul: “Scuzați-mă! Numele meu este Stan Păpușă și n-aș vrea să par reclamagiu dar mi-ați face un serviciu dacă nu ați mai bate darabana în spătarul scaunului meu!”

Dacă demersul nostru se încheie cu succes, putem avea o călătorie plăcută, dacă nu, vom adăuga o experiență nouă la lista situațiilor neplăcute prin care am trecut.

Don’t worry, be happy!

Surse:

1. www.baylor.edu/content/services/document.php?id=77099

2. www.psychologytoday.com/blog/leading-emotional-intelligence/201104/where-did-my-iq-points-go

3. en.wikipedia.org/wiki/Fear_of_flying

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.