24 Apr

Cât de folositor este obiceiul de multitasking?

"Tocmai mi-am scăpat iPhone-ul în supă. Cred că ar fi timpul să mai reduc multitaskingul .."

                                                               Emma Watson – actriță

    1. Vă ajută să vă terminați mai repede lucrul?

Deoarece postarea precedentă s-a referit la multitasking ca generator de probleme de sănătate (Sindromul de Grabă Patologică), am crezut de cuviință să mai adâncim această temă prin rândurile de față.

Ne referim la multitaskingul uman (îndeplinirea concomitentă a mai multor sarcini). Această precizare se impune deoarece, în realitate, multitaskingul este un termen din domeniul computerelor, domeniu în care este extrem de util.

Semnificația multitaskingului uman se poate înțelege cel mai bine pe baza unor exemple care, spre deosebire de cele din postarea precedentă, nu au nicidecum caracter anecdotic ci, provin din viața de zi cu zi a unora dintre oamenii de lângă noi.

În zilele noastre se vorbește cu admirație despre generația multitasking“, generația de tineri care s-a născut în era smartphone-urilor, a tabletelor, laptopurilor și altor minunății ale tehnicii, pe care le mânuiesc cu dexteritate, din fragedă pruncie.Bebelusul

Pentru dexteritatea respectivă, într-adevăr, merită să-i tratăm cu admirație dar…

Frecvent pot fi auziți elevi care se laudă că în timp ce scriu o lucrare în Word, ascultă muzică pe mp3-player și poartă o conversație pe WhatsApp cu prietenii.

Sau, majoritatea dintre noi au văzut adulți care, în timp ce vorbesc la telefon, tastează note despre apelul telefonic precedent, recepționează mesaje instantanee, și încep să actualizeze lista de sarcini pentru ziua următoare.

Oare este într-adevăr de admirat acest gen de realizare simultană a unor activități?

Pentru a stimula productivitatea, mulți dintre noi folosesc multitaskingul, într-o anumită măsură și într-o lume în care ritmul de viață este de multe ori frenetic, oamenii care folosesc multitaskingul sunt de obicei văzuți ca eficienți și eficace.

Dar, în cele din urmă, vom realiza oare mai mult atunci când facem mai mult de un singur lucru la un moment dat?

Răspunsul este negativ. De fapt, multitaskingul nu ne face atât de productivi cât s-ar crede.

Ceea ce poate fi mai mult este cantitatea de activități dar calitatea muncii noastre este mai slabă când se folosește multitasking.

În loc să economisim timp, de fapt, consumăm mai mult timp.

    1. Multitaskingul și mitul creșterii productivității

În ultimele decenii, mulți oameni de știință au făcut studii privind multitaskingul și, majoritatea au ajuns la concluzia că Multitaskingul nu ne face mai productivi!

Studiile au arătat că, prin multitasking, în funcție de ceea ce încercăm să facem, se pierde, în jur de 20-40 % din timpul nostru.Realitati

Motivul simplu pentru care multitaskingul nu funcționează este acela că, deși avem impresia că putem, nu ne putem concentra, la un moment dat, pe mai mult de o sarcină.

În majoritatea cazurilor, încercarea de a realiza mai multe sarcini deodată este determinată de dorința de a finaliza cât mai repede activitățile respective.

Imaginați-vă, de exemplu, că încercați să purtați o discuție cu cineva și, concomitent, să scrieți un e-mail. Nu va ieși nimic acceptabil dintr-un asemenea demers.

Ambele sarcini implică comunicare. În realitate, nu poți, concomitent, foarte clar și concentrat, vorbi cu cineva și scrie un e-mail.

Cele două sarcini sunt prea contradictorii – mintea umană devine suprasolicitată în timp ce încearcă comutarea între cele două sarcini.

Acum, gândiți-vă că ascultați pe cineva, în timp ce încercați să scrieți un e-mail. Aceste două sarcini sunt ceva mai ușor de făcut împreună, deoarece ele implică abilități diferite.

Totuși, și în acest caz, se produce o alterare a comunicării. Atenția acordată persoanei care vă vorbește va dispărea pe măsură ce scrieți e-mailul.

Pur și simplu nu vă puteți concentra pe deplin pe ambele lucruri în același timp.

Cea mai mare problemă cu multitaskingul este aceea că, reduce calitatea muncii noastre – încercăm să facem deodată două, sau mai multe, lucruri iar rezultatul este că, facem totul mai puțin bine decât dacă ne-am concentra în mod corespunzător, separat pe fiecare sarcină.Mama si copilul

Când comutăm între sarcini, mințile noastre trebuie să se reorienteze, pentru a face față noilor informații. Dacă vom face acest lucru rapid, atunci când suntem în multitasking, pur și simplu, nu putem acorda atenție deplină fiecărei sarcini. Astfel, calitatea muncii noastre suferă.

În cazul folosirii multitaskingului pentru rezolvarea sarcinilor mai complexe sau a celor din domeniul tehnic, scăderea calității este și mai mare.

Este aproape imposibil să scrii o prezentare de bună calitate și, în același timp, să porți o conversație importantă cu cineva!

Un alt dezavantaj major al multitaskingului este efectul pe care îl are asupra nivelului nostru de stres.

Confruntarea cu mai multe lucruri, în același timp, face să ne simțim copleșiti, extenuați și amețiți.

În schimb, atunci când acordăm întreaga atenție unei unice sarcini, satisfacția este mai mare.

Acest lucru se întâmplă pentru că, având posibilitatea unei concentrări depline, la finalizare, apare nu numai mulțumirea de sine pentru încheierea unui lucru ci și sentimentul creat de ceva făcut temeinic.

    1. Puteți identifica dacă aveți sau nu tendințe de multitasking?

Nu este ușor să identificați dacă tindeți spre multitasking. Există însă câteva indicii cheie care vă pot indica acest lucru:Mama si copiii

  • Dacă aveți mai multe documente deschise pe computer atunci, probabil, aveți obiceiul multitaskingului (în cazul computerelor multitaskingul este o calitate). Același lucru este valabil dacă pe birou aveți deschise mai multe dosare sau documente.

  • Multitaskingul este folosit, mai probabil, atunci când lucrați la un proiect sau la o activitate ce nu este entuziasmantă. Ca urmare, activitatea respectivă s-ar putea să vă facă să verificați în mod frecvent e-mailurile sau să cercetați o nouă sarcină de lucru, în scopul de a reduce din plictiseala activității curente.

  • Întreruperile frecvente pot, de asemenea, provoca, multitaskingul. De exemplu s-ar putea ca, în timp ce lucrați ceva important, să vină în biroul dumneavoastră un coleg cu o întrebare. Dacă continuați lucrul, încercând totodată să răspundeți la întrebare, înseamnă că vă aflați în multitasking.

    1. Cum se poate stopa obiceiul de multitasking?

Dacă doriți să efectuați lucrări de calitate, să reduceți propriul nivel de stres și să aveți mai multă eficiență, este necesar să renunțați la obiceiul de multitasking și, sugestiile care urmează vă pot fi de folos:Gospodina

  • Planificați-vă ziua pe intervale. Stabiliți intervale specifice pentru: a răspunde la mesaje, apeluri telefonice, e-mailuri, pentru a executa lucrări specifice serviciului ș.a.

  • Gestionați întreruperile la care sunteți supus. Țineți o evidență care să vă arate cine sunt persoanele care vă întrerup cel mai mult și, cât de urgente sunt cererile lor. După ce ați făcut, timp de o săptămână, acest lucru, discutați politicos dar hotărât cu cei în cauză și rugați-i să vă ajute să reduceți întreruperilor.

  • Studiați cum vă puteți îmbunătăți concentrarea atenției pe o singură sarcină. Acest lucru vă va face, poate, să vă simțiți ciudat la început dacă, până acum ați folosit frecvent multitaskingul. Ca rezultat veți putea însă constata că, lucrați mult mai bine, acordând toată atenția unei singure sarcini, la un moment dat.

  • De fiecare dată când, în timp ce aveți altceva de făcut, aveți tentația să vă verificați e-mailurile sau să răspundeți unor mesaje, respirați adânc și rezistați tentației prin concentrarea atenției pe sarcina în lucru.

  • Dacă primiți alerte audio sau vizuale la sosirea de e-mailuri, deconectați alertele. Acest lucru vă poate ajuta să nu cedați ispitei de a deschide inbox-ul la fiecare e-mail sosit.

  • Ori de câte ori vă surprindeți trecând la multitasking, opriți-vă. Acordați-vă o pauză de cinci minute, cu ochii închiși. Asemenea pauze scurte, reorientează mintea, reduc nivelul de stres, și îmbunătățesc concentrarea. Oricum, este bine venită o pauză pentru creier, mai ales în timpul unei zile agitate.

  • Există și momente când din cauza unor urgențe nu se pot evita întreruperile. Dar, în loc de a încerca folosirea multitaskingului este preferabil să vă opriți, notând locul unde ați lăsat sarcina curentă. Înregistrați noile gânduri și probleme ivite și modul în care vă propuneți să le abordați, rezolvați urgența și apoi, reveniți la ceea ce făceați în momentul întreruperii. În acest fel vă veți putea ocupa bine de ambele sarcini.

  • Dacă vă surprindeți cu mintea rătăcind către altceva decât către ceea ce ar trebui să se concentreze, este necesar să vă aduceți gândurile înapoi la ceea ce faceți. De exemplu, s-ar putea să vă aflați într-o reuniune importantă a echipei din care faceți parte, dar vă gândiți la un discurs pe care va trebui să-l țineți curând. În acest caz trebuie să vă impuneți în gând: “Mă aflu la această reuniune și trebuie să mă concentrez pe ceea ce se discută aici.” De multe ori, recunoașterea importanței momentului poate ajuta la concentrare.

Dacă nu practicați multitaskingul sau, tocmai ați renunțat la el, meritați o picătură de fericire.

Don’t worry, be happy!

Surse:

1. en.wikipedia.org/wiki/Human_multitasking

2. www.succesdublu.ro/multitaskingul-te-face-mai-prost-decat-marijuanastudii-si-experimente/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *