04 Sep

Chiar consumați zilnic cel puțin 2 litri de apă?

“Dacă nu știi să recunoști iarba după verde și apa după sete, atunci nu-i va fi nimănui dor de tine.”

                                                                         Nichita Stănescu

Corvoada băutului zilnic a cel puțin 8 pahare de apă ne-a ambiționat să căutăm justificări științifice pentru recomandările pe această temă care ne copleșesc.FlacoaneDeApa

Am folosit termenul de corvoadă pentru că, într-un fel, această preocupare ne creează serioase probleme cotidiene: să avem în apropiere o sursă de apă – sau să o purtăm cu noi – și să nu uităm că apa băută trebuie și eliminată.

Constatarea nr. 1 – Necesitatea băutului zilnic de cel puțin 2 litri de apă este un mit

Există unele reguli generale pentru menținerea sănătății: cât mai multe legume și fructe, mai puțină sare, cât mai multe exerciții fizice. La acestea s-a adăugat recomandarea cu apa: cel puțin 2 litri (8 pahare) pe zi.

Este chiar crucială necesitatea de a se ajunge la opt pahare pe zi pentru o stare optimă de sănătate?

Răspunsul scurt este NU, pentru că nicăieri nu se specifică nimic legat de valoarea opt.

Acest prag este un mit medical, mai vechi, despre care nu se știe exact de unde provine.

Multă lume este de părere că sursa a fost un document din 1945 al National Food and Nutrition Board (Consiliul Național pentru Alimentație și Nutriție), o agenție de consultanță guvernamentală a SUA, în care se arăta că: “O cantitate adecvată de apă pentru adulți, în cele mai multe cazuri, este de 2,5 litri pe zi. … Cea mai mare parte din această cantitate este conținută în alimentele preparate.

Se pare că o parte din oamenii care au citit acest text, au ignorat ultima propoziție și așa s-a născut recomandarea de opt pahare (aproximativ 2,5 litri) pe zi.

Textul ignorat este important pentru că apa băută, nu este singura noastră sursă de hidratare. Ea este prezentă în fructe, legume, sucuri, bere, ceai ba chiar și în cafea (despre care, în mod eronat, se susține că produce deshidratarea).

Constatarea nr. 2 – Nu ne paște pericolul deshidratării dacă nu consumăm 2 litri de apă pe zi

Senzația de sete constituie un prim semnal al deshidratării. Lipsa senzației de sete este o stare de normalitate.

Deshidratarea, când corpul a pierdut o cantitate semnificativă de apă din cauza unei boli, a unor exerciții fizice excesive sau a transpirației, este semnalată cu mult timp înainte, datorită reglajului foarte fin al organismului, prin anumite simptome, în primul rând prin senzația de sete.

Pentru evaluarea deshidratării unui individ se poate folosi osmolalitatea (o mărime ce măsoară concentrația unui lichid și care are ca unitate de măsură miliOsmoli/kgH2O) urinei.

O persoană cu aport normal de lichide și alimente produce urină de aproximativ 500-850 mOsmol/kgH2O. O valoare mai mare pentru osmolalitate înseamnă urină mai concentrată.

Un studiu publicat în American Journal of Public Health (Jurnalul American de Sănătate Publică) a folosit datele NHANE  (National Health and Nutrition Examination Survey) rezultate din examinarea, în perioada  2009-2012, a  4.134 copii, cu vârstele cuprinse între 6 și 19 ani. Mai exact, cercetătorii au determinat osmolalitatea  medie a urinei acestora.

Cercetătorii au găsit că mai mult de jumătate dintre copii au avut o osmolalitate a urinei de 800 mOsm/kgH2O sau ceva mai mare.

Pentru copiii care beau opt sau mai multe pahare de apă pe zi s-a găsit osmolalitatea, în medie, cu aproximativ 8 mOsm/kgH2O mai mică decât la ceilalți.

Altfel spus, între cei care beau și cei care nu beau 2 litri de apă pe zi nu există o diferență semnificativă. (Quod Erat Demonstrandum)

Constatarea nr. 3 – Consumul mare de apă nu are beneficii speciale pentru sănătate

Băutul de mai multă apă ne face mai sănătoși?ApaSaualtceva

Există un avantaj clar legat de apă: este lipsită de calorii. Având în vedere amploarea „epidemiei” de obezitate, ar fi un avantaj imens pentru sănătatea publică din țară, dacă toată lumea ar înlocui băuturile de tot felul cu apă.

După această concluzie urmează întrebarea dacă e mai bine sau nu să o bem în exces?

Un studiu de mare amploare a fost inițiat în Olanda anilor 1980 iar rezultatele sale    s-au dat publicității, în British Journal of Nutrition, în 2010. Cercetătorii au urmărit, timp de 10 ani, peste 120.000 de persoane, și au studiat legăturile dintre nivelurile de lichide consumate și mortalitatea cauzată de atacul de cord și accidentele vasculare cerebrale. Rezultatul a fost negativ. Nu s-a găsit nici o legătură între consumul total de lichide sau de apă și mortalitate.

În alte studii, subiecții au fost împărțiți aleatoriu în două grupuri, cu mai mult consum și cu mai puțin consum de apă dar nu s-a identificat nici un impact al consumului de lichide asupra bolii renale cronice sau a mortalității cardiovasculare.

Consumul de apă în exces, nu ne face nici mai frumoși. Cercetările nu au găsit nici o dovadă că prin băutul unei cantități mai mari de apă pielea devine mai hidratată, mai sănătoasă și fără zbârcituri.

(De menționat că toate studiile s-au făcut pe oameni sănătoși. Pentru persoanele cu anumite afecțiuni medicale – de exemplu cu pietre la rinichi – probabil există beneficii ale hidratării.)

Dar o serie de studii au găsit și efecte pozitive.

Într-un studiu făcut pe 20.000 de oameni, dintr-o comunitate adventistă, subiecții au fost urmăriți timp de șase ani pentru a căuta impactul consumului de lichide asupra mortalității. Cercetătorii au constatat că băutul de mai multă apă a redus riscul de mortalitate. Pentru femei, riscul a fost mai redus în cazul celor care au băut cel puțin trei pahare de apă pe zi iar pentru bărbați, patru-cinci au dat rezultate mai bune decât mai puține de trei.

Unul din studiile comparative a constatat că mai mult de șase pahare de apă pe zi, față de unul, scade riscul de cancer de vezică urinară.

Însă este de remarcat că și în studiile care au găsit efecte pozitive, pragul a fost semnificativ mai jos de opt pahare. Nimic nu pare să sugereze că sunt neapărat necesare opt.

Constatarea nr. 4 – Există și efecte adverse ale băutului de apă în exces

Acum ne punem întrebarea: dacă există și numai o singură dovadă pentru efectul pozitiv al băutului de apă în exces fără să existe dezavantaje, nu este un motiv suficient să stăm cu flaconul de 2 litri de apă la îndemână?

Răspunsul poate fi DA dar, trebuie spus că există un aspect negativ important legat de consumul excesiv de apă.

Când este consumată în exces, apa tulbură echilibrul hidro-electric al organismului, producând hiponatremie deoarece, odată cu eliminarea apei se va elimina şi sodiu. Acest dezechilibru stă la baza intoxicaţiei cu apă. Să nu intrăm în panică: consumul normal de apă, chiar și de 8 pahare pe zi, nu poate produce intoxicaţia cu apă, ci doar consumul unor cantităţi mari pe o perioadă scurtă de timp.

Intoxicaţia cu apă, hiponatremia, afectează sistemul nervos central și sistemul circulator și se manifestă prin producerea edemului cerebral, însoţit de confuzie, agitaţie, convulsii, comă şi deces.

În cele din urmă, ce conduită să adoptăm?BautCorect

Ce este de reținut din dovada că obsesia atingerii unui scop privind apa băută în fiecare zi este neproductivă?

Nu se pot da recomandări oficiale privind cantitatea zilnică de apă de care oamenii au nevoie pentru că această cantitate este variabilă în funcție de individ: constituția, hrana ingerată, zona geografică unde locuiește, vârsta, ocupația și alți factori.

Sfatul care se poate da ca răspuns la întrebarea de mai sus este inclus în cuvintele unui medic: “Când pacienții mei mă întreabă când este cel mai bun moment pentru a bea apă, le spun: Când ți-e sete! “

Altfel spus, și în acest domeniu, numai conduita echilibrată este calea spre o picătură de fericire.

Don’t worry, be happy!

Surse:

1. www.nytimes.com/health/guides/disease/dehydration/overview.html

2. well.blogs.nytimes.com/2007/12/26/medical-myths-even-doctors-believe/?_r=0

3. ajpregu.physiology.org/content/283/5/R993

4. www.npr.org/sections/health-shots/2015/06/11/413674246/got-water-most-kids-teens-dont-drink-enough?utm_medium=RSS&utm_campaign=shotshealthnews

5. www.nytimes.com/2015/05/12/upshot/more-consensus-on-coffees-benefits-than-you-might-think.html?_r=1

6. journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0084154

7. fivethirtyeight.com/features/you-dont-need-8-glasses-of-water-a-day/

8. theincidentaleconomist.com/wordpress/no-kids-are-not-dehydrated-and-their-water-intake-isnt-a-crisis/

9. www.nytimes.com/aponline/2014/07/22/us/politics/ap-us-michelle-obama.html?_r=0

10. fivethirtyeight.com/features/you-dont-need-8-glasses-of-water-a-day/

11. www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199905063401803

12. ndt.oxfordjournals.org/content/29/7/1377.full.pdf+html

13. aje.oxfordjournals.org/content/155/9/827.long

14. www.scientia.ro/biologie/corpul-omenesc/3456-intoxicatia-cu-apa.html

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *