25 Mar

Complimentele costă?!

“Prefer să deranjez cu adevărul decât să fac pe plac cu lingușiri.”

                                                                                      SENECA

În cele ce urmează, ne vom referi la cuvântul “compliment”, atribuindu-i unul din sensurile din DEX: “Cuvânt de laudă, de măgulire, care exprimă o atitudine prietenească, de stimă, de respect sau de considerație.”

Avem impresia că, în ultima vreme, complimentarea între oameni a ajuns la cote exagerate. La tot pasul se fac auzite schimburi de complimente de genul “Ce bine arătați!”, “Sunteți foarte elegant(ă)!”, “Aveți un IQ deosebit de ridicat!”, “Sunteți o persoană deosebită!”, “Ce pantofi frumoși aveți!” ș.a.m.d.

De ce se folosesc complimentele? Este posibil ca, în mare parte, în mod conștient, să li se atribuie o funcție socială și aceste laude să fie folosite drept cale “lingvistică de ungere” a “mecanismelor” complicate ale interacțiunilor sociale. Dar, multe dintre ele, pot fi spontane și dezinteresate.

Indiferent că sunt dintr-o categorie sau alta, există suficiente persoane care au rețineri față de folosirea lor exagerată. Ne raliem la grupul lor și credem că, un anume scepticism, față de cei care oferă laudele prea liber, să fie firesc.TuturorLePlacComplimentele

Nu este foarte greu să dăm și o posibilă explicație acestei atitudini: “fluxurile” de complimente pot fi suspectate de lipsă de sinceritate sau, mai rău, este posibil ca, în realitate, ele să fie generate de motive ascunse.

Aici este util să observăm că, din punct de vedere psihologic, primirea unui compliment poate fi generatoare a unui sentiment de inegalitate socială sau chiar și de anxietate.

Nu este exclus că și din acest motiv, cei cărora li se adresează complimente ajung uneori să reacționeze total nepotrivit.

Un asemenea gen de reacții este folosirea contra-complimentului. De exemplu, complimentul “Ce jachetă frumoasă!” ar putea provoca un răspuns de genul “Îmi place rochia ta!” care la rândul lui poate fi urmat îndeaproape de observația, plină de modestie, “Rochia asta? Am recuperat-o dintre vechituri!”

Este un șir de complimentări și contra-complimentări care pot fi categorisite, cu ușurință, ca fiind penibile.

Dar de ce, atunci când primesc complimente, unele persoane fac eforturi serioase să răspundă și acceptă asemenea situații penibile?

O primă explicație poate fi aceea că schimbul de complimente pare a conduce către un impas: pe de o parte, primirea unui compliment este echivalentă cu încălcarea normelor de modestie iar, pe de altă parte, a nu fi de acord cu complimentele înseamnă a submina funcția lor socială, de care am amintit mai sus.

Evitarea schimbului de complimente, fără de sfârșit, pare posibilă prin acceptarea lor cu un neutru “Vă mulțumesc!”. Această variantă implică însă alte complicații.

De ce? Pentru că, de fapt, a mulțumi și astfel a accepta un compliment, înseamnă în esență, a merge către asumarea unor datorii.

Toată lumea credem că a trecut prin situații când a constatat că nu se poate, pur și simplu, accepta un compliment, fără a răspunde cu ceva, fără a oferi ceva în schimb.

Pornind de aici, având în vedere implicațiile psihologice, primirea unui compliment este echivalentă cu primirea unui cadou.

De cele mai multe ori, oamenii sunt conștienți de circumstanțele în care se petrec schimburile de complimente/cadouri: dai ceva și primești ceva.

Dar, în cazurile când ei nu sunt pregătiți cu un contra-cadou, pot fi cuprinși de sentimentul de vinovăție. Primirea unui cadou, îl poate face pe cel în cauză să se simtă ca un debitor angrenat într-un ciclu de schimb economic. Cum însă oamenilor, în general, nu le place să aibă datorii, ei încearcă să înlăture, cât mai repede posibil, starea de inegalitate care apare.

S-a ajuns astfel, din păcate, la situația în care oferirea de cadouri sau de complimente, a devenit o tranzacție, cu “dă” și “ia”, adică un ritual golit de sentimente.

În consecință, în multe cazuri, oamenii oferă daruri fără tragere de inimă, fără prea multă implicare.

A dispărut acea disponibilitate, purtătoare de emoții, de a căuta cadoul care să stârnească plăcere și bucurie. Acest lucru s-ar putea întâmpla să fie așa și din cauza complexității demersului de alegere a cadoului.

Nu vorbim aici de cadourile oferite unor persoane apropiate: familie sau prieteni foarte apropiați. Ne referim la restul cazurilor, destul de numeroase, în care, oferirea unui cadou este o obligație care, mai ales în faza alegerii cadourilor, nu este prea plăcută.

Este adevărat că, pentru asemenea ocazii, există suficiente modele și ghiduri comerciale, inclusiv pe Internet  dar, chiar și atunci când persoana căreia i se hărăzește un cadou este bine cunoscută, oamenii doresc să reducă la minimum efortul necesar pentru dăruirea cadoului.

Cum destul de puțină lume își mai bate capul cu alegerea unui cadou, întregul demers a fost împins în derizoriu și, adesea, se oferă tot felul de cadouri nepotrivite.

Spre exemplu, oferirea unui parfum unei femei, poate face din cadoul respectiv un obiect lipsit de întrebuințare din cauza necunoașterii preferințelor destinatarei cadoului. Este normal să ofere acest gen de cadouri doar cei foarte apropiați, rude, prieteni, care cunosc bine gusturile persoanei căreia îi oferă cadoul.

Forțarea, în plan psihologic, a obligației de a întoarce lauda/cadoul sau a asumării sentimentului de vinovăție – provine de la apartenența la o societate structurată în jurul valorii mărfurilor și schimbului acestora.

Dacă am putea depăși complet sistemul nostru de gândire, cu privire la complimente, demersul respectiv ar trebui să implice reorganizarea tuturor formelor vieții noastre sociale și economice.

Dacă însă, vom oferi și primi complimente în mod total dezinteresat, în mod sigur, vom avea parte de multe picături de fericire.

Don’t worry, be happy!

Surse:

1. semneletimpului.ro/social/manipulat-prin-complimente.html

2. aeon.co/opinions/why-receiving-compliments-can-feel-like-a-high-price-to-pay?utm_source=pocket&utm_medium=email&utm_campaign=pockethits

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.