01 Apr

Din nou despre multitasking

“A decide ce să nu faci este la fel de important cu a decide ce să faci.”

                                                                                    Steve Jobs

Deși pe Internet există multe postări despre multitasking și noi înșine am mai abordat subiectul nocivității sale, adăugăm aceste rânduri, bazându-ne pe adevărul dictonului latinesc “Repetitio este mater studiorum”.

Pornind de la obiectivul general al blogului nostru, sperăm ca astfel să le fim de  ajutor celor care, contrar multiplelor recomandări, continuă să folosească din greu multitaskingul, ba unii chiar cred, despre ei înșiși, că sunt maeștri viteji ai multitaskingului și nu-și dau seama că își fac singuri rău.multitasking-myth

Iată câteva argumente pe care poate încă nu le-am mai folosit:

1. Creierele noastre nu au fost construite pentru multitasking

Creierul nostru este proiectat să se concentreze pe un singur lucru la un moment dat și, bombardarea lui cu informații nu face decât să îl încetinească.

În acest sens, neurologul Earl Miller de la MIT (Massachusetts Institute of Technology), arată că, de fapt, creierul nostru “nu se conectează bine la multitasking … atunci când oamenii cred că sunt în multitasking ei, de fapt, trec foarte rapid de la o sarcină la alta. Și, de fiecare dată când o fac, există un cost cognitiv.”

Permanenta comutare între sarcini, esența multitaskingului, încurajează obiceiurile proaste ale creierului.

Când terminăm o sarcină, fie ea și minoră (trimitem un e-mail, răspundem la un mesaj text, postăm un tweet – mesaj de cel mult 140 de caractere), creierul este imediat inundat de dopamină, hormonul recompensei.

Întrucât creierului nostru îi place acest hormon, suntem astfel încurajați să ne păstrăm în zona comutărilor între mini-sarcini care ne dau satisfacții instantanee.

Se creează astfel o buclă periculoasă de feedback, care ne face să ne simțim ca și cum am realiza ceva mult mai însemnat pe când, în realitate, nu facem deloc mare lucru (sau cel puțin nimic care să necesite prea multă gândire). Unii chiar consideră că checking-ul de e-mail/Twitter/Facebook – constituie un fel de dependență nevrotică.

2. Multitaskingul scade calitatea și eficiența muncii

Multitaskingul face mai dificile organizarea gândurilor și filtrarea informațiilor irelevante și, reduce eficiența și calitatea muncii noastre.

Un studiu realizat la Universitatea din Londra a arătat că, la subiecții care folosesc multitaskingul, în timp ce efectuează sarcini cognitive, s-au constatat scăderi semnificative (chiar prăbușiri) de IQ. Altfel spus, multitaskingul ucide creierul.

Prăbușirile de IQ sunt similare cu ceea ce se poate vedea la persoanele care sar peste noapte din somn sau care fumează marijuana – manifestări care, trebuie să recunoaștem, au în ele ceva terifiant.

De asemenea, s-a constatat că multitaskingul crește producția de cortizol, hormonul stresului.

Ca urmare, creierul, comutând permanent între asemenea mecanisme, producătoare de cortizol, ne “furnizează” mult stres și ne obosește, lăsându-ne extenuați psihic (chiar și în perioadele de început ale unei zile de lucru).

Căsuțele poștale (inbox) ale diferitelor aplicații se află la baza celor mai mari neplăceri produse de multitasking.Multitasking-quote-lost-productivity-joe-girard

Unele studii au arătat că, chiar și posibilitatea de multitasking invocată de constatarea existenței unui e-mail necitit în inbox, poate reduce efectiv, cu 10 puncte, IQ-ul!

Fiorul constatării sosirii unui nou e-mail în inbox-ul nostru ne menține în permanență “cu gândul aiurea”.

Un studiu al McKinsey Global Institute (institut specializat în cercetări vizând managementul eficient) a constatat că angajații își petrec 28 la sută din timpul lor săptămânal de lucru, controlându-și mesajele de poștă electronică.

E-mailurile sunt problematice, dar mesajele multimedia (MMS) sunt și mai rele, cerând mai mult efort și atenție.

Ne putem proteja de problemele mentale produse de multitasking, prin stabilirea unui program mai strict de verificare a e-mailurilor.

De exemplu, putem să dedicăm un timp, limitat, controlului email-urilor, de pildă de trei ori pe zi, (când ajungem la muncă dimineața, la prânz și înainte de a părăsi locul de muncă, la sfârșitul zilei). De asemenea, ne putem dezactiva notificările privind mesajele multimedia și, de asemenea, putem alege anumite momente pentru verificarea telefonului.

3. Pentru bărbați multitaskingul e și mai rău

În cazul bărbaților, rezolvarea concomitentă de sarcini multiple le poate diminua IQ-ul chiar și cu 15 puncte, transformându-i în echivalentul cognitiv al unui copil de 8 ani.

4. Prejudiciul creat de multitasking ar putea fi permanent?

Cercetări mai noi sugerează inclusiv posibilitatea ca daunele cognitive asociate cu multitaskingul să fie permanente.

În acest sens, într-un studiu, cercetătorii de la Universitatea din Sussex (Marea Britanie) au efectuat scanări RMN pe creierele indivizilor care au petrecut timp pe mai multe dispozitive simultan (de exemplu citeau mesaje text în timp ce urmăreau TV-ul).

Scanările RMN au arătat că subiecții care au folosit multitaskingul mai des au avut o densitate mai mică a creierului în cortexul cingular anterior, adică în zona din creier responsabilă de empatie și de controlul emoțional.

Cercetarea însă, nu este suficient de detaliată pentru a determina dacă multitaskingul este responsabil pentru aceste efecte sau pentru leziunile creierului puse în evidență. În orice caz, indiferent că este sau nu este multitaskingul de vină, obiceiul în sine nu este bun.

Drept concluzie, se poate afirma cu tărie că multitaskingul nu este o abilitate pe care să o adăugați la CV, ci mai degrabă un obicei prost căruia ar trebui să-i puneți capăt.

Dezactivați notificările, verificați inbox-urile în intervale orare bine precizate și respectate ale zilei și poate că, pe termen scurt, vă veți simți mai puțin fericiți dar rămânerea cu mintea clară și sănătoasă, pe termen lung, poate fi motivul absorbției unei reale picături de fericire.

Don’t worry, be happy!

Surse:

1. en.wikipedia.org/wiki/Earl_K._Miller

2. medium.com/life-tips/multitasking-is-killing-your-brain-79104e62e930#.ei8qqdwgy

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.