21 Nov

Dormiți suficient?

"Călătorul doarme cinci ore, învățatul șapte, negustorul opt și unsprezece orice ticălos." 
                                                                Proverb englezesc

Cartonașul galben

Evenimentele politice ale ultimelor zile ne obligă la un scurt comentariu legat de cele afirmate în articolul precedent.

În ziua de 16 noiembrie 2014, celor mai mari mincinoși ai nației, politicienilor, li s-a arătat “cartonașul galben” de către electorat.

De acum înainte, se vor teme de forța noastră, a alegătorilor, pentru că au primit semnalul că nimic nu e sigur, că oricând pot fi măturați de pe scena politică.

Acest lucru ne produce, în sfârșit, un sentiment de mândrie și adâncă satisfacție adică ne oferă mai multe picături de fericire.

Francisco de Goya

Francisco de Goya

Ideea cartonașului galben este în consens total cu binecunoscutul dicton al lui Goya Somnul rațiunii (națiunii – n.n.) naște monștri.

Pe de altă parte, titlul articolului, pare să invite la somn. La nivel macroscopic, ca națiune, nu avem voie să dormim. La nivel microscopic, adică în calitate de indivizi, lucrurile stau altfel, așa cum se va vedea în cele ce urmează.

Vreți să mâncați sănătos?

Sunteți o persoană dornică de a mânca sănătos? Dacă răspunsul este da, încercați să dormiți mai mult!

Sună curios acest îndemn dar este o realitate: încercarea de a mânca sănătos ar putea fi mai dificilă, dacă nu dormiți suficient.

Cercetătorii de la Universitatea Columbia au scanat creierele a 25 de bărbați și femei, în timp ce se uitau la poze cu alimente. Înainte de acest test, persoanele respective s-au aflat, sub control, în condiții de laborator, timp de 5 zile.

Unele dintre ele au fost lăsate să doarmă timp de 9 ore pe noapte, iar celelalte doar 4 ore. Când acestor două grupuri de oameni li s-a permis să mănânce, tot ce și-au dorit, oamenii care au dormit mai puțin au mâncat în medie cu 300 de calorii mai mult decât ceilalți. SleepMore

Conform rezultatelor scanării, creierele oamenilor care au avut un somn îndestulător au arătat complet diferit de creierele persoanelor care au fost lipsite de somn.

Oamenii obosiți au prezentat, în “circuitul” complex al plăcerii din creierele lor, imaginea unei mult mai bogate activități.

Rolul dopaminei

Atunci când experimentăm plăcere, centrele din creier ale acestui circuit se umplu cu substanța chimică numită dopamină.

Ea este eliberată de celulele nervoase și funcționează ca un neurotransmițător între celule pentru că trimite semnale de la unele celule la altele.

Creierul include mai multe sisteme distincte care funcționează cu dopamină, această substanță fiind implicată într-o varietate largă de activități cum ar fi: controlul motilității, al mișcărilor musculare precum și controlul asupra eliberării mai multor hormoni importanți.

Unii din acești hormoni joacă un rol major în comportamentul motivare-recompensă al individului.

Cele mai multe tipuri de recompense măresc nivelul de dopamină din creier, în această categorie intrând drogurile și o mare varietate de medicamente care, în acest fel, dau dependență.

Mai este de semnalat că multe boli importante ale sistemului nervos sunt asociate cu disfuncții ale sistemului bazat pe dopamină. 230px-Dopamin_-_Dopamine_svg

Boala Parkinson, o afecțiune degenerativă care provoacă o puternică insuficiență motorie, a fost legată de pierderea de neuroni secretori de dopamină, în zona mijlocie a creierului, numită substanța neagră.

În aceeași ordine de idei, există dovezi că schizofrenia implică un nivel extrem de alterat de activitate a dopaminei. De asemenea, tulburările de hiperactivitate în deficitul de atenție – ADHD – și în sindromul picioarelor neliniștite – RLS – sunt, considerate a fi asociate cu scăderea activității dopaminei.

Se pare că oamenii obosiți secretă mai multă dopamină și, implicit, simt mai multă plăcere atunci când văd anumite alimente, mai ales nesănătoase, și acest lucru îi face să mănânce mai mult.

Învățarea și somnul

Este clar că, dacă vreți să mâncați sănătos, aveți nevoie de somn suficient. Mâncatul însă, nu este singurul lucru cu care putem avea probleme, atunci când nu dormim suficient.

Învățarea, de asemenea, este afectată de cât de mult dormim. Prin somn, oferim timp creierului nostru pentru a procesa informațiile noi.

John Medina, profesor asociat de bio-inginerie la University of Washington School of Medicine, director al Brain Center for Applied Learning, în cartea sa, Brain Rules (Regulile creierului), vorbește despre un experiment în care două grupuri de studenți au primit un set de probleme de matematică, spre rezolvare.

Ambelor grupuri le-au fost predate aceleași tehnici de rezolvare a problemelor, dar exista și o cale mai ușoară de a rezolva problemele din test.

În timpul lucrului ambele grupe au primit câte o pauză. Din primul grup 20% dintre studenți au găsit metoda mai ușoară. Din cel de-al doilea grup 60% au descoperit metoda mai ușoară. OreDeSomn

Singura deosebire dintre cele două grupuri a fost aceea că al doilea grup, în timpul pauzei, a fost lăsat să doarmă.

Experimentul a fost realizat de multe ori și rezultatele au fost mereu aceleași. Lipsa somnului scade capacitatea de învățare, în timp ce o porție, chiar și scurtă – de 27 minute – de somn, după masă, crește performanța cu 37%.

Multe experimente făcute în domeniul învățării au arătat că somnul nu înseamnă doar odihnă pentru organismul nostru; el oferă creierului și posibilitatea de a face noi conexiuni, de a rezolva probleme și de a stoca informații.

Acum este de înțeles de ce, dimineața, după un somn odihnitor, învățăm și lucrăm mai bine.

Don‘t worry, be happy!


Surse:

1. www.descopera.ro/dnews/9913440-centrul-placerii-nu-este-ceea-ce-parea-a-fi

2. en.wikipedia.org/wiki/Reward_system

3. www.brainrules.net/about-the-author

4. en.wikipedia.org/wiki/Dopamine

5. ro.wikipedia.org/wiki/ADHD

6. www.sfatulmedicului.ro/Insomnia-si-alte-tulburari-de-somn/sindromul-picioarelor-nelinistite-sindromul-ekbom_354

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *