17 Sep

Duzina infestată

Nimic nu e otravă şi totul e otravă; diferența este în dozare.”

Paracelsus – celebru alchimist elvețian

Consumați suficiente fructe și legume?

Știm cu toții că pentru sănătatea noastră e foarte important să consumăm multe fructe și legume. Se spune că persoanele care consumă fructe și legume multe sunt mai sănătoase și mai longevive. LaditaLegume

Fructele și legumele conțin o mulțime de vitamine și minerale, alături de multe fibre și apă. O alimentație sănătoasă ar trebui să includă zilnic cel puțin cinci porții, în mod ideal chiar și 7-9 porții, de fructe sau legume.

Acestea pot fi oricât de diverse și pot fi consumate proaspete, congelate, conservate, uscate, sau sub formă de suc.

Să mâncăm multe fructe și legume dar…

Fructele și legumele sunt foarte bune, ar trebui să mâncăm cât de multe dar, din păcate, în zilele noastre, ele conțin și pesticide. Pesticidele sunt produse chimice utilizate pentru a distruge insectele și alți dăunători pentru a le împiedica să consume fructele sau legumele înainte de a o face noi.

Și dacă mâncând, zi de zi, legume și fructe, vom continua să mâncăm aceste pesticide, e posibil să ne îmbolnăvim, chiar foarte grav, ajungându-se la perturbări hormonale, toxicitate cerebrală, cancer sau alte boli.

Unii oameni cred că spălarea fructelor și legumelor, înainte de a le mânca, îi poate proteja de pesticide. Acest lucru este doar parțial adevărat, deoarece gradul de trecere a pesticidelor din sol în plante depinde de felul și concentrația compusului precum și de specia plantei si de tipul solului.TratarePesticide

Unele plante sunt mai vulnerabile altele mai puțin vulnerabile la penetrarea pesticidelor.

Deci, chiar dacă se spală, substanțele chimice periculoase din interiorul lor nu pot fi eliminate.

Și atunci, să nu mai consumăm fructe și legume așa cum ar fi necesar?

Citind mai departe, veți desluși sigur o soluție!

Ghidul EWG

Environmental Working Group (EWG) – Grupul de Lucru Ecologic – este o organizație americană de mediu, formată din oameni de știință și cercetători, specializată în cercetare și apărare în domeniul substanțelor chimice toxice.

Conform site-ului propriu, EWG este o organizație non-profit, a cărei misiune, este “de a folosi puterea de informare a publicului pentru a proteja sănătatea publică și mediul înconjurător.”

EWG publică anual o listă, botezată “Dirty Dozen” – Duzina infestată – a alimentelor cu cel mai mare grad de infestare cu pesticide; publicarea anuală a acestei liste atrage mass-media pe scară largă, și este considerată a avea un efect semnificativ asupra opțiunilor multor americani.

Ca întotdeauna, apar și critici, criticii listelor EWG sugerând că riscurile la care sunt expuși consumatorii produselor înșirate în listă sunt exagerate iar metodologia utilizată în construirea listei este “lipsită de credibilitate științifică”.

Noi vom merge, însă, pe mâna celor care evită sau minimizează riscurile așa că, hai să cercetăm lista pe 2014.

Duzina infestată (Dirty Dozen™ 2014)

(în ordinea descrescătoare a infestării)

1. Mere
2. Căpșuni

3. Struguri
4. Țelină
5. Piersici
6. Spanac
7. Ardei gras
8. Nectarine
9. CastravețiPesticideFarfurie

10. Roșii cherry
11. Mazăre păstăi
12. Cartofi

Fiecare dintre aceste alimente conține, pesticide în concentrații ridicate în raport cu alte elemente.

De exemplu:

– Fiecare eșantion de nectarine și 99 la sută din probele de mere au fost găsite infestate cu cel puțin un pesticid.

– În comparație cu oricare alt aliment, la cartoful de dimensiune medie, masa de pesticide, raportată la propria masă, este cea mai mare.

– O singură probă de struguri înmagazinează 15 pesticide.

– Probele de țelină, roșii cherry, mazăre păstăi și căpșuni au arătat fiecare prezența a câte 13 pesticide.

Ar trebui evitată duzina infestată?

Un răspuns afirmativ ar aduce gospodinele, dar nu numai pe ele, în pragul disperării.

O primă soluție privind consumul în siguranță al produselor din listă ar fi să se consume fructe și legume organice, adică cele care sunt cultivate fără utilizarea pesticidelor.

Prin urmare, ori de câte ori mâncați alimente din această listă, ar trebui să vă asigurați că ele sunt organice, în caz contrar va fi mai mult ca sigur că mâncați și pesticide.

În cazul produselor organice însă, apare o altă problemă: legumele și fructele organice sunt scumpe. Mulți oameni nu-și pot permite să consume zilnic asemenea produse.

Trebuie găsită și o altă soluție dar, mai întâi, să facem cunoștință și cu lista The Clean Fifteen™.

Cele cincisprezece inofensive (The Clean Fifteen™)

Organizația EWG, publică, alături de Duzina infestată o listă care conține legumele și fructele care sunt mai puțin vulnerabile la infestarea cu pesticide. Acestea se pot mânca în condiții de siguranță, după o simplă spălare.

Iată lista, începând cu cele mai puțin infestate:

1. Avocado
2. Porumb dulce
3. Ananas
4. Varză
5. Mazăre dulce congelată
6. Ceapă

7. Sparanghel
8. Mango
9. Papaia
10. Kiwi
11. Vinete
12. Grapefruit
13. Pepene galben
14. Conopidă

15. Cartofi dulci

În aceste alimente au fost detectate relativ puține pesticide, și în concentrații scăzute.

De notat că:

– Fructele de avocado au fost cele mai curate: doar 1 la suta din probele de avocado au arătat ceva pesticide detectabile.

– Aproximativ 89 % din ananas, 82 % din kiwi, 80 % din papaia, 88 % din mango și 61 % din pepenele galben nu au avut reziduuri.

– Niciun eșantion din fructele din listă nu a conținut mai mult de 4 tipuri de pesticide.

– În ceea ce privește legumele din The Clean Fifteen™, detectarea unor reziduuri de pesticide este extrem de rară. Numai un procent de 5,5 % din probele aparținând acestui grup, au două sau mai multe pesticide.

Soluții de minimizare a consumului de pesticide

Apare o discuție mai amplă cu privire la alegerea între a mânca alimente organice sau a te expune unor riscuri de îmbolnăvire.

De multe ori, decizia se reduce la a rămâne la alimentele non-organice, pentru că acestea costă mai puțini bani. O asemenea decizie nu ține cont de existența unor costuri – ascunse – care trebuie, de asemenea, să fie luate în considerare.

Este vorba de factori abstracți, pe termen lung, printre care ar fi și costurile de sănătate, asociate cu ingerarea substanțelor otrăvitoare.

Cea mai sigură cale de a minimiza aportul de pesticide prin consumul de fructe și legume este, așa cum am mai arătat, să mâncăm alimente organice.

Pentru majoritatea oamenilor, trecerea la produse organice este un proces gradual. Aici intră în joc listele EWG care pot ajuta la reducerea consumului de pesticide păstrând în același timp bugetul sub control!

Aceasta înseamnă că, dacă nu vă puteți permite să mâncați, în fiecare zi, numai fructe și legume organice, atunci din lista Dirty Dozen cumpărați organice, iar din lista Clean 15 cumpărați neorganice. În acest fel, puteți economisi bani și totodată puteți reduce semnificativ cantitatea de pesticide pe care o ingerați.

Să nu neglijăm și alte, modalități de a compensa creșterea cheltuielilor rezultate prin acordarea de prioritate alimentelor organice.

O asemenea modalitate, care nu este la îndemâna oricui, ar fi gătitul integral, de la zero, acasă, gătit bazat pe grădinăritul și conservarea alimentelor acasă precum și pe o planificare atentă a meselor.

Dacă v-au trecut prin cap și următoarele două soluții, vă recomandăm să vă luați gândul de la ele:

– evitarea din alimentație a duzinii infestate; categoric nu poate fi o soluție pentru că e vorba de fructe și legume care nu trebuie să lipsească din alimentație;

– înlocuirea duzinii infestate cu fructe și legume procesate; nici aceasta nu poate fi o soluție bună pentru că fructele și legumele proaspete sunt întotdeauna o alegere mai sănătoasă decât alimentele procesate. În plus, alimentele non-organice procesate conțin sigur și ele o crustă de chimicale!

Paradoxul sărăciei

Ajungând la finalul poveștii despre Dirty Dozen (Vă amintiți filmul cu acest titlu? Cu Lee Marvin, Ernest Borgnine, și Charles Bronson) nu putem să ocolim o întrebare:

Situația prezintă aceeași gravitate și la noi? Cât de expuși suntem noi la ingerarea de pesticide?

Răspunsul, probabil îl intuiți: sărăcia este de partea noastră. Pesticidele sunt destul de scumpe iar micii noștri producători sunt prea săraci ca să-și permită folosirea lor pentru a combate dăunătorii.

Așa că, fructele și legumele provenite din marea majoritate a producției interne nu sunt chimizate. Iată o picătură de fericire la care nu ne-am așteptat.

Atenție însă la fructele și legumele provenite din marele import.

Don’t worry, be happy!

Surse:

1. www.ewg.org/foodnews/

2. www.patient.co.uk/health/eat-more-fruit-and-vegetables#

3. revistaplafar.ro/pesticidele-otrava-din-fructe-si-legume/

4. gandeste.org/general/cum-sa-ne-protejam-sanatatea-pesticidele-2/29961

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *