17 Jul

Egoismul deghizat în altruism

“Umanitatea începe în noi odată cu dezinteresul!”

                                                                          Mihai Eminescu

ALTRUISM s. n. Atitudine morală sau dispoziție sufletească a celui care acțio­nează dezinteresat în favoarea altora; doctrină morală care preconizează o asemenea atitudine. – Din fr. altruisme. – Dex online

EGOISM s. n. Atitudine de exagerată preocupare pentru interesele personale și de nesocotire a intereselor altora. – Din fr. égoïsme. – Dex online

Deși altruismul este minunat, el de multe ori apare, intenționat sau într-o manieră mihai_eminescuautoamăgitoare, ca mască sub care se ascunde egoismul. Din aceast cauză, separarea altruismului de egoism poate deveni dificilă, chiar și în situații care par complet altruiste.

Altruismul poartă în sine clișeul  “fiecare om – păzitor al fratelui său”, cu alte cuvinte, fiecare dintre noi suntem responsabili pentru sănătatea și starea de bine a altora.

În mod evident, aceasta este o simplă declarație incompatibilă cu individualismul dar, mulți oameni, care sunt de fapt individualiști, flutură altruismul ca standard de moralitate.

Din această categorie fac parte, în mod cert, marea majoritate a politicienilor care zilnic ne bombardează cu declarații privind “interesul național” dar despre care, tot zilnic, auzim că sunt cercetați pentru diverse furtișaguri. Ei declară că au intrat în politică de dragul nostru, al poporului, dar în realitate se întrec în a pune mâna pe averi cât mai mari.

Dar, nu despre politicieni ne-am propus să scriem în aceste rânduri.

Lipsește o delimitare clară între altruism și egoism ?

Credem că problema provine din posibilele confuzii privind interpretarea  “altruismului” și “egoismului”.

O primă confuzie provine din confundarea altruismului cu bunătatea, generozitatea și disponibilitatea de a ajuta alți oameni.

Adevăratul altruism cere mai mult decât bunătate: altruismul cere sacrificiu. În această MaicaTerezaviziune, milionarul care contribuie cu 50.000 de dolari pentru un fond de burse nu acționează altruist; el realizează un simplu act de caritate.

În schimb, ar da dovadă de altruism tânărul, cu un loc de muncă temporar, care, renunțând la propria facultate, și-ar depune toți banii economisiți la fondul de burse al unei universități, ajutându-i astfel pe alții să studieze. Câte asemenea cazuri cunoașteți?

Cea de a doua confuzie este cea dintre egoism și brutalitate. Imaginea comună a egoistului este aceea a persoanei care “calcă peste cadavre” pentru a-și realiza dorințele arbitrare. Suntem obișnuiți să asociem “egoismului” necinstea, furtul, chiar vărsarea de sânge dar, în realitate lucrurile nu stau chiar așa.

Etica non-sacrificiului

Cele două confuzii deschid calea către o etică a non-sacrificiului.

În cadrul acestei etici, fiecare om își asumă responsabilitatea pentru propria viață și fericire dar permite și celorlalte persoane să facă același lucru.

Nimeni nu se sacrifică pentru alții și nici alții nu se sacrifică pentru el.Egoism

Verbul cheie, în această abordare, este a câștiga: fiecare persoană trebuie să-și câștige existența, trebuie să câștige dragostea și respectul colegilor săi, trebuie să câștige stima de sine și fericirea care fac ca viața să merite să fie trăită.

Această etică a non-sacrificiului, constituie baza morală permanentă pentru individualism, pentru o etică egoistă în cadrul căreia fiecare persoană acționează pentru a-și găsi propria fericire.

Admirația, prietenia, dragostea, a vrea binele, caritatea, generozitatea sunt valori minunate pe care și o persoană egoistă ar dori să le aibă ca parte a vieții sale.

Dar, aceste valori nu necesită sacrificiu adevărat și, astfel, nu sunt caracteristice altruismului în sensul profund al cuvântului.

Chiar și omul cu adevărat egoist respinge cultul capriciului, lipsa de onestitate, furtul și exploatarea pentru că știe că fericirea și stima de sine nu pot fi furate de la alții: acestea se obțin prin muncă grea.

Se pare că toate aceste considerații fac și mai dificilă separarea altruismului de egoism.

Există însă forme transparente de deghizare ale egoismului în altruism, care sunt manifestări aproape cotidiene ale comportamentului uman și sunt mult mai ușor explicabile.

Probabil că majoritatea dintre noi putem găsi în istoricul propriei existențe momente de false manifestări de altruism care, de fapt, ascund alte motivații decât dorința acțiunii dezinteresate în folosul altora.

– Vă este cunoscută imaginea elevului “matematician al clasei” care își oferă “gratuit” serviciile  de meditator fetelor frumoase?

– Vă este cunoscută imaginea unor părinți care au făcut donații importante școlilor unde învățau propriile odrasle? Inițial complet “dezinteresate”, donațiile au fost urmate ulterior de pretenții. Chiar în propria noastră experiență am întâlnit părinți care, pe seama donațiilor, ar fi avut  pretenția ca să li se asigure copiilor lor admiterea la liceu. Suntem de părere că dintre mijloacele de finanțare ale învățământului ar trebui excluse donațiile.

– Vă este cunoscută imaginea unor părinți care se amestecă în viețile copiilor ajunși la maturitate? Nu cumva aceștia exercită presiuni morale asupra copiilor ca să-și asigure propria liniște sufletească?

Posibile situații/exemple de egoism deghizat în altruism

Speranța reciprocității.

A da ceva unei persoane sau unei entități fără menționarea explicită a faptului că se va primi ceva în schimb, dar cu speranța de răsplată este un lucru ce se întâmplă frecvent.

Cel mai bun exemplu îl constituie, așa cum am arătat mai sus, donațiile oferite școlii.

Oferta-semnal.

Acest gen de manifestări include oferirea de consiliere, ofertă care maschează intenția de a demonstra propria inteligență.

De ce ne-am petrece ore în șir răspunzând la întrebările altora?

Suntem convinși că, pentru majoritatea dintre noi, motivația constă în dorința de a ajuta persoanele cu probleme și de a răspândi informații.

Dar, în același timp, nu putem nega faptul că este vorba și de un mod de a ne semnala expertiza în mod public.

Abordarea unui noian de probleme juridice pe un blog, de exemplu, nu numai că îi ajută pe alții dar, în primul rând, îl ajută pe bloger să-și  construiască propria prezență on-line, să-și facă cunoscută propria expertiză în domeniu și să atragă clientela.

Găsirea unor beneficii financiare.

– Sistemele non-profit, care sunt scutite de taxe, pot fi o mască perfectă de altruism care acoperă activități ilegale și egoiste. Ne referim aici inclusiv la ONG-urile care colectează bani pentru cauzele copiilor. Oare toți banii colectați îi servesc pe aceștia?

– Există familii care văd în copii vehicule de salvare economică și din acest motiv fac copii mulți.

Căutarea unor beneficii psihologice.

– Donațiile pentru cerșetori de multe ori au ca substrat asigurarea propriului confort Cersetorpsihologic pe care îl generează admirația față de propria generozitate.

– Vă este cunoscută sintagma “Am crescut un copil ca să am la bătrânețe cine să mă îngrijească.”? Ea poartă în substrat încă un tip de egoism: creșterea copiilor pentru ca aceștia să devină o plasă de siguranță pentru bătrânețe.

– Atitudini motivate de sex: unii bărbații sunt mai predispuși la fapte de eroism în apropierea femeilor.

Dacă citind aceste rânduri vi s-a confirmat că nu sunteți o persoană egoistă meritați o picătură de fericire.

Don’t worry, be happy!

   

Surse:

1. www.quora.com/What-are-some-examples-of-egoism-disguised-as-altruism

2.

3. www.imparte.ro/Donatii/Donatii-bani/Articole-donatii-bani/10-motive-pentru-care-oamenii-doneaza-bani-411.html

4 thoughts on “Egoismul deghizat în altruism

  1. Da trebuie criticat. In primul rand ALTRUISMUL nu se confunda cu generozitatea sau cu bunatatea exact asta este (ca omul are un interes adica e parsiv asta e altceva fiecare judeca cu creierul din dotare potrivit expierentelor). In al doilea rand sa vedem altruismul ai spus cere sacrificiu… e total gresit…De ce? Pai de aia adica altruismul care se sacrifica este ceva aparte exceptional se numeste de multe ori martiraj care se duce in panzele albe se sacrifica pe sine dintr-o convingere nobila dintr-o dragoste imensa ca la unii din noi incape mai mult …Altruismul se bazeaza pe ideea de cinste si dragoste dovedita atat
    prin exprimare cat si prin fapte. Omul bogat probabil avea o atitudine indoielnica si a vrut sa isi spele imaginea sa amageasca pe cineva sa primeasca
    ceva dar cine vede cu ochii sufletului si a mintii cu greu poat fi mintit. In rest sunt confuzii peste tot de tot rasul…si plansul totodata …Stii ca Eminescu era DEOSEBIT… dar nu se intelege decat cand crestem mai mari…unii
    din noi nu cresc normal in medii potrivite de unde si nevoie de atentie de dragoste de apreciere exagerate e ca o foame care e nevoie de a fi potolita mereu din cauza deceptiilor ca nu stium sa intelegem si ne lasam manipulati sau
    devenim manipulatori la randul nostru…Eu de ex dau de pomana unui amarat bani
    si recunosc la inceput era nevoia psihologica de care spune-ai acum e mila si afectivitate parere de rau si contrariere asupra realitatii crude.La nivel
    sufletesc ma simt marcat de prostia si cruzimea semenilor mei ce e drept trebuie
    sa imi folosesc creierul sa pot intelege cat si cui se cuvine sa fac un gest de
    bunatate si toti avem responsabilitatea noastra doar ca unii prefera sa nu le pese, pentru ca in general ne le prea pasa nici de cei de langa ei, ce sa mai
    spun de straini.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *