28 Apr

Greșeli de viață pe care ar trebui să le evităm!

O viață în care faci greșeli nu este mai onorabilă ci mai folositoare decât una în care nu faci nimic.”

George Bernard Shaw

 

În orice moment al vieții, dar mai ales în anii maturității depline, privind înapoi (fără “mânie”), recunoaștem o serie de greșeli pe care le-am făcut.

Nu cred că este om care să nu fi făcut sau care crede că nu a făcut greșeli în viața lui.

Continuând cumva ideea lui G.B. Shaw din mótto, se poate spune că aceste greșeli ne sunt “învățătură de minte” și ne ajută să devenim un pic mai înțelepți și mai puternici.

Este adevărat că greșelile de viață sunt dureroase dar, dacă ele devin căi utile de învățare, durerea se mai atenuează.

Există însă unele greșeli care, pot fi evitate și, dacă sunt evitate, vom fi scutiți de multe bătăi de cap și palpitații. Este vorba de greșelile care rezultă din lipsă de cunoștințe, autoreflecție sau îndrumare.

Ele ne pot însoți toată viața, dacă cineva sau ceva nu ne ajută să le identificăm și să le corectăm. Acest demers îl încerc prin rândurile care urmează.

  1. Să nu pierdem din vedere lucrurile care ne fac fericiți!

Copiii trăiesc cu intensitate fiecare moment de bucurie. Este suficient să-i urmărim pe cei mici când primesc câte o jucărie dar chiar și câte un ou “Kinder” ca să constatăm fericirea lor nedisimulată. Ei, dar și părinții și bunicii lor, știu exact ce îi face fericiți și nu este necesar să se întrebe “Ce mă face fericit?”.

Odată cu maturizarea, responsabilitățile fiecăruia dintre noi, ne duc din ce în ce mai departe de fericirea pură a copilăriei noastre. Suntem atât de prinși în munca vieții de zi cu zi încât pierdem contactul cu bucuria de a trăi.

Pentru a evita această greșeală, în primul rând, trebuie să ne reamintim lucrurile care ne fac fericiți. Făcând o listă cu lucrurile care în tinerețe ne-au adus fericirea și lucrurile care ne-au făcut cu adevărat fericiți și împliniți în ultimii ani, le putem face loc în viața noastră din nou.

  1. Să ne stăpânim fricile!

Frica (de moarte, de boală, de gura lumii ș.a.) este un rău (poate necesar?) care îl însoțește pe om toată viața.

Ea este, în mare parte, un produs al imaginației noastre, aproape întotdeauna fără o bază reală.

Însă frica, uneori o reacție adecvată la un pericol real și prezent, poate deveni o reacție la orice rezultat negativ imaginat.

Ne temem de eșec. Ne temem de succes. Ne temem de viitor. Ne temem de trecut. Ne temem de scenarii posibile.

Cu cât ne gândim mai mult la ceea ce ne face să ne temem, cu atât mai mult ne alimentăm frica. Și astfel ea începe să ne controleze, să ne limiteze și, în cele din urmă, să ne copleșească.

Această greșeală o putem înfrâna “punându-ne temerile sub lupă”. Asta înseamnă să le analizăm și să ne întrebăm: “Cât adevăr se află în fiecare lucru înspăimântător?”, „Care sunt șansele ca lucrurile înfricoșătoare să se întâmple?”

Urmând o asemenea analiză se poate ajunge la a vedea frica ca pe un companion slab și capricios care nu trebuie băgat în seamă.

  1. Să nu credem că numai noi avem dreptate!

În mințile noastre avem depozitate o mulțime de convingeri și credințe pe care, folosindu-le, ne străduim să dovedim altora că avem ultimul cuvânt în probleme de religie, politică, sexualitate, creșterea copiilor, bani, stilul de viață ș.a.

Astfel, blocați într-un anume punct de vedere, pierdem perspectiva, bunăvoința și plăcerea de a învăța.

Dar, trebuie să renunțăm! Nu la credințele noastre ci la atitudinea față de ele.

Dacă suntem deschiși și la alte puncte de vedere, ba chiar mai mult, dacă le căutăm (orice subiect este bine să fie analizat din mai multe unghiuri de vedere), putem deveni persoane mai interesante și mai înțelegătoare.

  1. Să nu facem pe plac altora punându-ne pe noi deoparte!

A-i ajuta pe ceilalți, la nevoie, a fi la dispoziția familiei și prietenilor, a găsi diverse modalități de a servi comunitatea de care aparținem, sunt lucruri pozitive.

Numai că, la un moment dat, toate acestea “ne exclud pe noi din ecuație”. O facem oare din obligație? O facem ca să ne simțim mai bine cu noi înșine? O facem pentru a evita abandonul sau pierderea iubirii?

Dacă răspunsurile la aceste întrebări sunt “da”, eforturile trebuie reorientate astfel încât să găsim și iubirea dar să nici nu ne neglijăm. Numai astfel vom crea iubirea autentică pe care să o dăruim celorlalți.

  1. Să nu aplicăm politica struțului”!

Dacă lucrurile din jurul nostru par neplăcute, dacă ceilalți oameni ne dezamăgesc, dacă nu reușim să răspundem așteptărilor, toate acestea ne fac să  cheltuim energie prețioasă pentru a găsi modalități de a le masca, ascunde și nega, “punând capul în nisip”. Astfel încercăm să scăpăm de adevărurile dureroase care par prea înfricoșătoare și, încercând să le evităm, ne lăsăm înfrânți.

Deși confruntarea cu adevărul poate fi dureros, după “momentul adevărului”, ușurarea și libertatea de a trăi în mod sincer înseamnă o eliberare care ne permite să ne continuăm viața cu o nouă speranță și energie.

  1. Să nu ne cedăm autoritatea!

Când viața este copleșitoare, plictisitoare sau înspăimântătoare, pare mai ușor să lași pe altcineva să decidă în locul tău.

Poate că, uneori, e mai bine dar, când facem acest lucru prea des, sau când cineva ne intimidează sau ne manipulează, cedarea autorității personale poate duce la depresie, anxietate și disperare.

A fi stăpân pe situație înseamnă să-ți asumi responsabilitatea pentru toate acțiunile și alegerile tale și, chiar dacă a proceda astfel uneori este greu sau dureros, răsplata este libertatea și respectul de sine.

  1. Să nu ne lăsăm dominați de sentimentul de vinovăție!

Facem o greșeală și ne simțim vinovați adesea chiar și după ce ne cerem scuze.

Din anumite motive, credem că vinovăția ne va urmări mereu, că merităm să ne simțim rău drept pedeapsă pentru păcatele noastre, mari sau mici.

Sentimentul vinovăției este modul în care psihicul ne semnalează momentul când am acționat împotriva dorinței noastre de a fi integri.

Dacă am făcut ceva greșit, obligatoriu trebuie să ne cerem scuze dar să și facem ce trebuie, pentru corecturi. Numai astfel sentimentul vinovăției poate fi înlăturat.

  1. Să nu facem cheltuieli iraționale!

Adesea cheltuim bani conform primului impuls, cumpărând ceva pentru a satisface un capriciu de scurtă durată, pentru a umple un gol lipsit de valoare sau pentru a impresiona.

O mare parte din ceea ce cheltuim în acest fel nu oferă nici fericire nici împlinire pe termen lung.

Acest gen de cheltuieli se poate evita întrebându-ne în prealabil: “De ce cumpăr acest lucru?”, „Îmi satisface o anume nevoie?”, „Îmi oferă satisfacție pe termen lung?”, „Pot să mi-l permit cu adevărat?”

  1. Să evităm filosofarea excesivă!

Mulți dintre noi, care sunt prea analitici, trăiesc petrecându-și prea mult timp cufundați în idei și posibilități, gândindu-se la probleme și soluții.

Practic, dacă facem parte din această categorie, trăim pe o “bandă mintală de alergare” care nu duce nicăieri.

În acest caz, trebuie să coborâm de pe acea bandă și să începem să luăm măsuri concrete. Gândirea sănătoasă urmată de acțiuni regulate este cea mai puternică combinație din lume și de multe ori, cele mai bune idei ni le poate furniza chiar acțiunea.

  1. Să nu ne neglijăm corpul!

Un organism care este prost hrănit, supraponderal sau într-o formă fizică precară nu ne poate oferi o stare de bine.

Neglijarea propriului corp este una dintre cele mai grave greșeli de viață pe care le putem face.

Din fericire, aceasta este o greșeală întotdeauna corectabilă. Nu trebuie decât să mâncăm sănătos și să facem mișcare.

 

Citind aceste rânduri și constatând că nu ați făcut asemenea greșeli, în mod cert aveți parte de multe picături de fericire. Dar, veți avea parte de ele și în caz contrar, dacă decideți să le evitați de acum înainte.

Don’t worry, be happy!

 

Surse:

liveboldandbloom.com/06/lifestyle/15-life-mistakes-you-dont-want-to-make-and-how-to-fix-them-if-you-do

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *