01 Jul

Învățatul devine mai plăcut și mai rapid dacă…

„Dacă nu poți explica ceva unui copil de șase ani, atunci nici tu nu ai înțeles.”  

Albert Einstein

 

Chiar dacă suntem convinși că interesul general pentru cele ce urmează este mai restrâns, admirația noastră față de Albert Einstein ne-a stimulat în a reproduce sfaturile sale către fiul său, referitoare la învățare, preluate de la scriitoarea Jessica Stillman.

Geniile se disting prin capacitatea lor de a înțelege lucruri incredibil de complexe. Potrivit unui alt laureat al Premiului Nobel pentru Fizică (și Einstein a fost unul dintre ei), Richard Feynman, adevărata marcă de genialitate este abilitatea de a explica lucrurile simplu.

Convinși fiind de veridicitatea acestei păreri, adăugăm încă un semn al incredibilelor daruri de geniu ale lui Albert Einstein (de parcă ar mai fi nevoie de vreo dovadă suplimentară).

În 1915, Einstein locuia la Berlin și lucra la teoria generală a relativității, în timp ce soția lui se ocupa de cei doi fii ai săi, la Viena. În epoca respectivă, fără e-mail și Skype, comunicarea între marele fizician și familia sa se realiza printr-un schimb constant de scrisori.

Într-una din aceste scrisori, o notă scurtă către Hans Albert Einstein, în vârstă de 11 ani, nu numai că îl arată pe Einstein într-o lumină mai puțin cunoscută, ca tată grijuliu, dar ilustrează și punctul de vedere, menționat mai sus, al lui Richard Feynman, că geniile nu vorbesc în limbajul sofisticat al enigmelor ci într-un limbaj excepțional de simplu și clar.

În rândurile adresate fiului său, Einstein folosește această simplitate convingătoare pentru a oferi tânărului Hans Albert – dar și tuturor acelora care, acum, la o sută de ani mai târziu, citesc rândurile respective – un sfat excepțional de bun pentru a învăța mai repede:

Sunt foarte mulțumit că găsești bucurie cu pianul. Acest lucru și tâmplăria sunt, în opinia mea, pentru vârsta ta, cele mai bune activități, mai bune chiar decât școala și asta pentru că ele sunt lucruri care se potrivesc foarte bine unei persoane tinere, cum ești tu. La pian să cânți mai cu seamă piesele care îți plac ție, chiar dacă profesorul nu ți le-a cerut. Acesta este modul de a învăța cel mai mult, să faci ceva cu o astfel de bucurie încât să nu observi că trece timpul. Eu însumi sunt uneori atât de absorbit de munca mea încât uit de masa de prânz. . . .”

Nu este surprinzător faptul că intuiția îi spunea marelui savant că pasiunea, bucuria și euforia, ba chiar și râsetele, sunt de departe auxiliare de studiu mult mai bune, după cum au dovedit ulterior și cercetările, decât markerele și flash cardurile recomandate în mod obisnuit (chiar dacă nu există niciun cuvânt de la psihologi cu privire la beneficiile excepționale ale tâmplăriei).

Pregătind acest articol, ne gândeam la multele și îndelungatele noastre frământări pentru a găsi ceva atrăgător legat de unele din temele pe care urma să le prezentăm elevilor (fizica, specialitatea noastră, nefiind în niciun caz disciplina cea mai agreată de majoritatea tinerilor).

Din păcate, programele și manualele cu care lucram, abundau în lucruri care pentru ei erau total neinteresante și, în niciun caz, nu generau pasiune, bucurie sau euforie.

Constatăm cu tristețe că, după cum stau lucrurile, se pare că nu există nici acum prea multe preocupări oficiale pentru a-i face pe copii să fie atrași de ceea ce le oferă școala.

Aceeași tristețe ne produce și gândul că au existat, și există probabil și acum, cadre didactice care consideră că elevii sunt obligați să învețe tot ceea ce prevede programa școlară, iar ele, cadrele didactice, nu au de ce să își bată capul cu adăugarea acelui ceva care să îi facă pe copii să învețe cu plăcere.

Încheiem convinși fiind că dacă prin Dumneavoastră copiii vor beneficia de recomandarea marelui Einstein, în mod cert, veți avea parte de cel puțin o picătură de fericire.

Don’t worry, be happy!

 

Surse:

1.www.inc.com/jessica-stillman/how-to-learn-anything-faster-according-to-albert-einstein.html?utm_source=pocket&utm_medium=email&utm_campaign=pockethits

2.www.inc.com/jessica-stillman/the-key-to-learning-more-quickly-admitting-when-youre-wrong.html

3.greatergood.berkeley.edu/article/item/eight_tips_for_fostering_flow_in_the_classroom

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *