05 Oct

Micșorați-vă energia de activare!

"Scopul scuză mijloacele." – Niccolo Machiavelli

Insatisfacții

Cu toții avem momente în viață, la sfârșitul zilei, la sfârșit de săptămână, de Anul Nou … când facem bilanțuri. Aceste momente de bilanț ne provoacă, de multe ori, insatisfacții pentru că, sunt cazuri când constatăm că unele obiective fixate nu le-am îndeplinit. Insatisfactie

Vorbim aici mai ales de obiectivele cu caracter repetitiv. De pildă, ne-am fixat ca obiectiv îmbunătățirea capacității de comunicare în limba germană, exersând zilnic dar, constatăm, cu prilejul unui bilanț, că de mai bine de o săptămână nu am mai pus mâna pe culegerea de teste.

Sigur, în majoritatea cazurilor, neîndeplinirea unor obiective este ușor explicabilă. Zilele noastre sunt ocupate de școală, locul de muncă, prieteni, familie, e-mailurile care nu se mai termină, iar când, totuși, avem ceva timp liber, avem nevoie de destindere și în această privință Internet-ul și TV-ul sunt surse prioritare.

Și astfel zilele noastre, săptămânile, …, viața, trec și nu așteaptă după noi și obiectivele noastre.

Atunci, ce putem face pentru atingerea scopurilor noastre? Cum ne facem timp pentru ele? Este doar o chestiune dependentă de puterea voinței? Este o chestiune fără soluție? Shawn Acor spune NU.

Ce este energia de activare?

Shawn Achor este un educator, autor și orator american, cunoscut pentru cercetările și pledoariile sale din domeniul psihologiei pozitive. El este bine cunoscut pentru cercetările sale care au inversat formula conform căreia “succesul conduce la fericire” – cercetările sale arată că, “fericirea conduce la succes”.

Achor a petrecut 12 ani studiind ce anume îi face fericiți pe oamenii de la Universitatea Harvard. El a studiat, de asemenea, rolul voinței în finalizarea obiectivelor. Cercetătorul a ajuns la concluzia că, obiectivele pot fi atinse prin mijloace simple, fără eforturi deosebite, prin diminuarea energiei de activare.OmuletCuBolovan

În cartea saThe Happiness Advantage ( Avantajul fericirii ), profesorul Achor vorbește despre energia de activare (un termen parcă preluat din chimie sau fizică) pe care o definește ca fiind efortul necesar pentru a începe o activitate, cum ar fi, de pildă, exersarea unei abilități.

Pentru a explica mai bine definiția, vom folosi un exemplu: să presupunem că pentru a ne menține sănătoși intenționăm să facem jogging în fiecare dimineață.

Efortul, nu neapărat fizic (trezirea la timp, căutarea și găsirea echipamentului, învingerea inerției care se manifestă prin gânduri de genul “încep de mâine”, “vremea de afară nu e prielnică”, “nu mai am suficient timp” ș.a.), pe care îl depunem ca să ajungem să alergăm, reprezintă energia de activare.

Însă, este foarte probabil să existe multe zile în care nu putem învinge toate “piedicile” înșirate, sau altele.

Cum să micșorăm energia de activare?

Pentru a vorbi despre energia de activare, Shawn Achor folosește un exemplu din propria viață.

El a vrut să învețe să cânte la chitară, dar lucrurile nu se legau defel. Chitara sa stătea neutilizată până când, într-o zi, s-a gândit să cumpere un stativ pentru chitară pe care l-a pus în camera de zi lângă televizor. SuportChitara

Astfel, de fiecare dată, când a s-a așezat pe canapeaua din fața televizorului, văzând chitara și-a “amintit” că trebuieexerseze.

Simplul act de a pune chitara într-un loc, la vedere, i-a ușurat sarcina de a exersa în fiecare zi. N-a avut nevoie să se gândească la exersare. N-a avut nevoie să cheltuie energie pentru a decide când să exerseze.

Pur și simplu, văzând chitara, a exersat. Ideea cu stativul și plasarea lui constituie un mod de a micșora energia de activare.

Reducerea energiei de activare este o modalitate, de a mări timpul utilizat pentru a exersa o abilitate. Orice metodă care determină începerea automată a exersării facilitează finalizarea obiectivelor pe care dorim să le atingem prin exersarea respectivă.

Pentru exemplul cu joggingul, folosit mai sus, o modalitate de a micșora energia de activare ar fi plasarea pantofilor și îmbrăcăminții, pentru exerciții fizice, deasupra ceasului deșteptător. Când sună ceasul, primul lucru pe care îl va vedea persoana trezită din somn, va fi echipamentul sportiv care îi va aminti de obiectivul fixat. Jogging

În cazul în care obiectivul Dumneavoastră este îmbunătățirea abilităților de comunicare într-o limbă străină, ați putea stabili, ca pagină de start, pe calculatorul dumneavoastră, pagina cu site-ul preferat de învățare a limbii străine respective. În acest fel, primul lucru pe care îl vedeți, atunci când porniți computerul, vă reamintește că aveți de exersat.

Sau, altceva, ați putea pune mp3 player-ul lângă chei, astfel ca de fiecare dată când ieșiți din casă, să vă amintiți ascultați lecțiile de limbă străină în timp ce conduceți spre locul de muncă sau mergeți cu autobuzul la școală.

Micșorarea energiei de activare, cu scopul ca exersarea unei abilități facă parte, în mod regulat, din programul zilnic, se poate realiza pe multe căi. Găsirea căilor celor mai potrivite cade în sarcina fiecăruia dintre noi, pentru că nu există rețete.

Nu putem încheia fără să menționăm convingerea noastră eficacitatea tertipurilor de micșorare a energiei de activare se datorește și presiunii “psihologice” pe care acestea le exercită asupra noastră. Ele trezesc în subconștient mustrări de conștiință și uneori, de teama acestora, acționăm.

La începutul acestei postări, am invocat dictonul machiavelic, fără mustrări de conștiință, pentru că micșorarea energiei de activare servește unei cauze bune și poate duce la acumularea de noi picături de fericire.

Dont worry, be happy!

Surse:

1. en.wikipedia.org/wiki/Shawn_Achor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.