05 Aug

Nu lăsați ca anxietatea să vă tulbure viața!

“Între stimul și răspuns există un spațiu. În acest spațiu se află puterea noastră de a ne alege răspunsul. În răspunsul nostru se află dezvoltarea și libertatea noastră.”

Viktor Frankl

 

Citind, la un interval de numai câteva zile, în 2 publicații diferite, apărute în localități aflate (în linie dreaptă) la 8168,72 km distanță, articolele „Scary figures about mental disorder” (26.07.2017 – în northeasterntribune.co.za – Johannesburg – Africa de Sud) și „Bolile mintale sunt mult mai răspândite decât se credea inţial” (31.07.2017 – în www.ebihoreanul.ro – Oradea – România) m-am alarmat și am încercat să văd ce ne-ar putea feri (pe mine și pe cei care citesc aceste rânduri) de situația de a face parte dintre cei aproximativ 25% din populația globului (conform Organizației Mondiale a Sănătății) afectați de boli mintale.

Nu trebuie să pierdem din vedere că tulburările de anxietate sunt problemele de sănătate mintală cele mai frecvente la nivel mondial.

Anxietatea, devenită cronică, este un semnal caracteristic al debutului unor afecțiuni mintale și drept urmare m-am orientat spre identificarea unora dintre cele mai simple căi de prevenire sau combatere a ei.

Iată ce am găsit:

Când trebuie să ne alarmeze anxietatea?

Anxietatea în sine nu este o problemă mintală sau nu este un termen care definește neapărat o emoție rea, disfuncțională, pe care ar trebui să o eliminăm complet din viața noastră.

Este o emoție naturală, care s-a păstrat în evoluția omului deoarece servește unui scop important: supraviețuirea.

Dacă însă evoluția tulburărilor de anxietate este cronică, în lipsa unor măsuri corespunzătoare, se poate ajunge la problemele mintale.

Persoanele anxioase pe termen lung, suferă costuri majore: risc crescut pentru boli somatice și morbiditate ridicată față de problemele de sănătate mintală (depresie, abuz de alcool sau alte substanțe), rată crescută de dizabilitate, eșec academic, șomaj sau performanță scăzută la locul de muncă.

Aveți angoase? Ați încercat totul pentru a trece peste ele, dar ele revin?

Anxietatea se poate prezenta ca frică, neliniște, iritabilitate, incapacitate de a vă concentra la locul de muncă sau la școală și, ca rezultat, adormiți greu seara. În situații de socializare, devine dificil să vorbiți cu ceilalți.  S-ar putea să simțiți că sunteți permanent în colimatorul celor din jur sau prezentați simptome, cum ar fi, bâlbâiala, transpirația, înroșirea feței sau stomacul deranjat.

Anxietatea poate apărea din senin sau, poate fi prezentă tot timpul, ca în tulburarea de anxietate generalizată, caz în care îngrijorarea difuză și omniprezentă vă consumă și priviți cu teamă spre viitor.

În general, majoritatea oamenilor trece, în mod obișnuit, de-alungul vieții, prin stări de anxietate dar, dacă anxietatea începe să interfereze cu viața, cu somnul, cu capacitatea de a forma relații, cu productivitatea la locul de muncă sau în școală, este posibil să fie vorba de o tulburare de anxietate.

Lăsată netratată, anxietatea poate duce la depresie, sinucidere sau moarte timpurie. Din păcate, în cazul unor asemenea consecințe grave asupra sănătății, medicația care este prescrisă, pentru a trata anxietatea pe termen lung, adesea nu funcționează. Simptomele pot să reapară și bolnavul revine acolo de unde a început.

Cum putem să evităm să ajungem în situațiile de mai sus?

Modul în care tratăm lucrurile în viață are un impact direct asupra anxietății, care ne poate cuprinde, și dacă optimizăm modul în care facem față problemelor, putem scădea nivelul de anxietate.

Dintr-un studiu, realizat de specialiștii de la Universitatea din Cambridge, au rezultat câteva dintre abilitățile de vârf, care permit evitarea anxietății.

1.Fă-o prost!

Te simți ca și cum viața ta a scăpat de sub control? Îți este greu să iei decizii – sau să începi unele lucruri? Cercetătorii arată că, o modalitate de a se depăși indecizia sau de a începe un nou proiect, fără temeri, este călăuzirea după sintagma “fă-o prost!”.

Acest îndemn poate părea ciudat dar, cu un secol în urmă, scriitorul, poetul și filosoful englez G.K. Chesterton (1874-1936) a spus că: “Dacă ceva merită făcut, merită făcut prost.”

Afirmația lui, se pare, a fost preluată și de cercetătorii de la Cambridge. Motivul pentru care funcționează atât de bine este faptul că accelerează procesul de luare a deciziilor și te catapultează direct în acțiune. Altfel, poți pierde ore în șir, până să decizi cum trebuie să faci ceva sau ce ar trebui să faci, ceea ce poate fi foarte stresant și consumă mult timp.

Oamenii doresc adesea să facă ceva “perfect” sau, să aștepte “momentul perfect” înainte de a începe. Dar, acest lucru poate duce la amânare, întârzieri îndelungate sau chiar renunțarea de a mai face acel lucru. Și, toate acestea provoacă stres și anxietate.

În schimb, poți să începi cu gândul “fă-o, chiar și dacă, prost!”, adică fără să-ți faci griji în privința rezultatului. Acest lucru, nu numai că te va face să începi mult mai ușor dar, poate vei constata că îndeplinești acele sarcini mai repede decât înainte.

Ba, mai mult, poate vei constata că, de fapt, acel lucru nu-l faci chiar atât de rău, iar dacă este așa, ai posibilitatea oricând, mai târziu, să îl corectezi.

Folosirea motto-ului “fă-o prost!” îți dă curajul de a încerca lucruri noi, adaugă puțin amuzament la ceea ce faci și te oprește să te îngrijorezi prea mult asupra rezultatului. Este vorba de a face ceva prost azi dar cu posibilitatea de a aduce îmbunătățiri din mers. În cele din urmă, este vorba de o eliberare.

2.”Iartă-te și amână momentul când îți faci griji!”

Ești deosebit de critic față de tine și de gafele pe care le faci? Ei bine, imaginează-ți că ai avut un prieten care a subliniat în mod constant tot ce a fost în neregulă cu tine și cu viața ta, adică te-a criticat tot timpul. Nu-i așa că ai dori să scapi de gura lui cât mai repede?

Dar oamenii cu anxietate fac asta, față de ei înșiși, frecvent, fără să-și dea seama.

Este momentul să ne schimbăm și să începem să ne iertăm pentru greșelile pe care le facem.

Dacă simți că te-ai încurcat într-o situație, nu te învinovăți – pur și simplu reamintește-ți că acest impuls de a te autoînvinovăți îl ai în mod natural apoi, abandonează gândul negativ și redirecționează-ți atenția către sarcina în lucru sau către orice altceva ce ai de făcut.

De asemenea, o strategie eficientă este de a “aștepta în a-ți face griji”. Dacă s-a întâmplat ceva și te simți obligat să-ți faci griji (considerând că ai greșit), nu fă asta imediat. Amână momentul în care îți faci griji – mai bine rezervă-ți timp, 10 minute, în fiecare zi, în care să dai curs îngrijorărilor.

Dacă faci acest lucru, vei descoperi că, dacă revii la ea mai târziu, nu vei mai percepe, situația care a declanșat inițial anxietatea, la fel de deranjantă sau îngrijorătoare.

Iar gândurile noastre negative, și nu numai ele, se destramă foarte repede, dacă nu le întreținem.

3.Găsește-ți un scop în viață ajutându-i pe alții!

Cât de mult, din timpul propriu, îl petreci gândindu-te la altcineva?

Dacă este foarte puțin, sau deloc, atunci ai un risc ridicat de a avea o sănătate mintală slabă.

Indiferent de cât de mult lucrăm sau de banii pe care îi câștigăm, nu putem fi cu adevărat fericiți atât timp cât nu știm că altcineva are nevoie de noi și depinde de noi sau de dragostea noastră.

Asta nu înseamnă că avem nevoie de laudele oamenilor, dar făcând ceva cu altcineva în minte, ne scoate pe noi “din lumina reflectoarelor” (și a anxietăților și îngrijorărilor noastre) și îi așează pe ceilalți acolo.

A fi conectat la oameni, s-a dovedit a fi unul dintre cele mai puternice “tampoane de protecție” împotriva unei slabe sănătăți mintale.

Legat de asta, neurologul și psihiatrul austriac, supraviețuitor al Holocaustului, Viktor Frankl, a scris:

“Pentru cei care cred că nu există nimic pentru care merită trăit, nimic mai mult de așteptat de la viață … întrebarea este dacă (acei oameni –n.n.) își dau seama că viața încă așteaptă ceva de la ei.”

Știind că altcineva are nevoie de tine, e mai ușor să suporți cele mai dificile momente. Vei recunoaște “de ce” pentru existența ta și vei putea suporta aproape orice “cum”.

Cum te poți face important în viața altcuiva? O întrebare cu un răspuns relativ simplu care poate însemna îngrijirea unui copil sau a unui părinte în vârstă, voluntariatul și muncile de care ar putea beneficia generațiile viitoare.

Iar dacă beneficiarii faptelor tale nu-și dau seama de ce ai făcut pentru ei, nu are importanță pentru că vei ști tu. Și asta te va face să îți dai seama de unicitatea și importanța vieții tale și îți va oferi multe picături de fericire.

Don’t worry, be happy!

 

Surse:

1.theconversation.com/surprising-ways-to-beat-anxiety-and-become-mentally-strong-according-to-science-77978?utm_source=pocket&utm_medium=email&utm_campaign=pockethits

2.www.tratamentanxietate.ro/

3.www.google.com/search?q=Viktor+Frankl+&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=vryEWfryNIep8wedgoGgDg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *