25 Mar

Nu ocoliți informațiile?!

„Poţi oare să faci într-adevăr distincţie între mass-media ca un instrument de informare şi de divertisment şi ca un agent de manipulare şi de îndoctrinare?”

Herbert Marcuse – filosof

Trăim într-o “eră a informației”, ce nu are precedent, fapt care ne-a sugerat și nouă deviza pentru blog: “Informația înseamnă putere”.

Cu toate acestea, ne folosim foarte puțin de informații și, de ce să nu o spunem, atunci când încercăm să o facem, unii dintre noi, procedăm selectiv conform propriei noastre realități.

De exemplu, persoanele care țin dietă preferă să nu se uite la caloriile (informațiile despre caloriile conținute de alimente sunt omniprezente) din desertul lor gustos, persoanele cu risc crescut față de boli evită screening-urile (În medicină, screening-ul este strategia folosită pentru populație în vederea identificării posibilei prezențe a unor boli încă neindentificate, din cauza lipsei simptomelor.) iar oamenii interesați de politică, în general, își aleg sursa de știri care corespunde propriilor vederi politice.

Fenomenul din urmă este atât de prezent în societatea noastră, încât putem afirma, probabil fără să greșim, că “lumea” respinge informarea corectă.

Este suficient să dăm ca exemplu încrâncenarea cu care se “aliniază” oamenii la anumite posturi de televiziune, considerându-le unicele surse de informații și, cu câtă vehemență le resping pe celelalte, considerându-le dușmănoase.

Ori, pentru o informare corectă, ar trebui să se apeleze la mai multe surse de informații; nu întâmplător, deontologia în domeniul jurnalismului consideră că o știre este corectă dacă are la bază 2-3 surse independente una de alta.

Bazându-se pe cercetări în economie, psihologie și sociologie profesorii George Loewenstein, Russell Golman și David Hagman de la Universitatea Carnegie Mellon din Pittsburgh, SUA, ilustrează modul în care oamenii își selectează propria lor realitate, evitând în mod deliberat informațiile care amenință fericirea și starea lor de bine.

Într-un articol, publicat în Journal of Economic Literature, ei arată că, în timp ce un simplu eșec în a obține informații este un caz tipic de “evitare a informațiilor”, oamenii folosesc o gamă largă de alte strategii de evitare a informării. În același timp ei, în mod remarcabil, își orientează selectiv atenția către informații care să confirme ceea ce ei cred sau către informații favorabile celor ce ei cred, “uitând” de informațiile pe care le doresc să nu fie adevărate.

Profesorul Loewenstein arată că: “În economie evaluarea standard a informațiilor presupune că oamenii ar trebui să caute acele relatări care vor ajuta în procesul de luare a deciziilor și că nu ar trebui să evite în mod activ informații și, de asemenea, că ar trebui să actualizeze imparțial opiniile lor când se confruntă cu noi știri serioase. Dar, de multe ori, oamenii evită informațiile care ar putea să-i ajute să ia decizii mai bune în cazul în care cred că informația ar putea fi dureroasă pentru a fi primită. De exemplu, profesorii incompetenți ar putea folosi feedback-ul din partea studenților dar, ei studiază probabil cu mult mai puțină atenție rating-ul modului lor de predare, decât profesorii competenți.”

Chiar și atunci când, pur și simplu nu pot ignora informații, oamenii au adesea libertate substanțială în modul în care să le interpreteze.

Dovezi contestabile sunt tratate adesea ca fiind credibile atunci când confirmă ceea ce individul vrea să creadă – așa cum este cazul cercetărilor discreditate care leagă vaccinurile de autism.

Pe de altă parte, adesea, nici chiar dovezile care îndeplinesc cerințele riguroase ale științei nu sunt crezute dacă merg împotriva a ceea ce oamenii doresc să creadă, așa cum dovedește respingerea pe scară largă a dovezilor științifice privind schimbările climatice.

Evitarea informațiilor poate fi extrem de dăunătoare, de exemplu, atunci când oamenii pierd oportunități pentru a trata boli grave de timpuriu sau neglijează să studieze investițiile financiare mai bune pe care le-ar putea pregăti pentru pensionare.

Evitarea informațiilor, de asemenea, are largi implicații sociale. “O implicație a evitării informațiilor este că noi nu ne angajăm în mod eficient în discuție cu cei care nu sunt de acord cu noi”, declară David Hagman. “Bombardarea oamenilor cu informații care contestă credințele lor îndrăgite – strategia obișnuită care se folosește atunci când se încearcă convingerea altora despre ceva – are ca efect, mai degrabă evitarea defensivă decât prelucrarea receptivă. Dacă vrem să reducem polarizarea politică, trebuie să găsim modalități nu numai pentru a expune oamenii la informații contradictorii dar, și de a spori receptivitatea lor la informații care contestă ceea ce ei cred și vor să creadă.”

În ciuda consecințelor, evitarea informațiilor nu este întotdeauna o greșeală sau o oglindire a unei minți leneșe.

“Oamenii o fac pentru un motiv”, declară Russell Golman. “Cei care nu se supun unui test genetic se pot bucura de viața lor, până când boala de care suferă nu poate fi ignorată; un sentiment exagerat al propriilor noastre capacități ne poate ajuta să urmărim obiective mari și care merită osteneala, iar neurmărirea investițiilor noastre financiare, atunci când piețele merg în în jos, ne-ar putea scuti de panică și de o vânzare inoportună a acțiunilor”.

Cercetătorii cred că atunci când înțelegerea faptului, de ce, cum și când oamenii evită informațiile, pot ajuta guvernele, firmele și organizațiile să ajungă la public în mod eficient, fără a-l bombarda și deruta cu mesaje nedorite.

Dacă citind aceste rânduri ajungeți la concluzia că ele nu se referă și la Dumneavoastră, în mod sigur beneficiați de o picătură de fericire. Dacă recunoașteți că se referă și la Dumneavoastră veți beneficia de o picătură de fericire pentru că probabil vă veți schimba atitudinea.

Don’t worry, be happy!

 

Surse:

www.cmu.edu/news/stories/archives/2017/march/information-avoidance.html?utm_source=pocket&utm_medium=email&utm_campaign=pockethits

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.