07 Jan

Obiceiurile vechi sunt “greu de ucis”

“Este mai uşor să previi obiceiurile proaste decât să lupţi cu ele mai târziu.”

Benjamin Franklin

Dar de ce am vrea să scăpăm de obiceiurile vechi? (Am folosit sintagma “greu de ucis” din titlurile seriei de filme „Die Hard”, ale lui Bruce Willis, pentru că ni s-a părut că exprimă mai plastic intenția de a renunța la obiceiurile vechi.)

Începutul de an este, de obicei, prilej de introspecții și proiecte. În ianuarie, mulți dintre noi decid să dezvolte obiceiuri noi, decizie echivalentă cu aceea de a ne schimba viața.

Explicația este simplă: obiceiurile sunt arhitectura invizibilă a existenței noastre și aproximativ 40% din comportamentul nostru îl repetăm aproape zilnic, așa că, dacă ne schimbăm obiceiurile, ne schimbăm viața.

Revenind la ideea că este greu să scăpăm de obiceiurile vechi, ne punem întrebarea “Cum am putea practic renunța la obiceiurile vechi păguboase?”

Nu putem spune că există un deficit de sfaturi cu privire la modul în care se pot schimba obiceiurile. Ele au de multe ori forma unor îndemnuri: „Fă-o de dimineața, ca primă acțiune a zilei!”; „Începe cu pași mici!”; „Răsfață-te!”; „Fă-o timp de 30 de zile!”; „Fă-ți o listă!” etc.

Dar, din păcate, așa cum o știm prea bine majoritatea dintre noi, nu există nici o magie, nici o soluție unică pentru a putea face asemenea schimbări.

Cel mai important pas, care, în mod ciudat, este ignorat de cei mai mulți dintre noi, este acela de a ne înțelege pe noi înșine. Odată ce recunoaștem aspectele esențiale ale naturii obiceiurilor noastre, ne putem adapta obiceiurile pentru a ne servi cel mai bine.

Este ușor de presupus că, dacă o strategie a lucrat pentru Simona Halep sau pentru un vecin, aceasta va lucra și pentru noi. Dar nu e chiar așa.

Să luăm de pildă sfatul: “Pentru a-ți însuși un anumit obicei scoală-te dimineața devreme și aplică-l ca primă acțiune a zilei.”

Sfatul este potrivit pentru persoanele matinale, care sunt mai pline de energie și productive dimineața; ce se întâmplă însă cu persoanele nocturne, care sunt mai energice și productive seara?

Acestea din urmă, de multe ori, nu reușesc să urmeze un anumit obicei dacă încearcă dimineața. Și, asta nu pentru că sunt leneșe sau nedisciplinate ci, pentru că sunt persoane nocturne. Așa sunt ele, asta este una din caracteristicile lor.

În aceeași ordine de idei, unii oameni reușesc mai bine pornind cu pași mici, alții pornind în forță.

Unii oameni sunt iubitori de simplitate, alții sunt iubitori de abundență.

Unii oameni au nevoie de responsabilitate, alții sfidează responsabilitatea.

Toate aceste deosebiri dintre noi contează.

Prin urmare, când planificăm o schimbare de obiceiuri, este esențial să vedem limpede modul în care noi răspundem așteptărilor.

Se pare că, în general, ne confruntăm cu două tipuri de așteptări: așteptările exterioare, care ne sunt impuse de către alții (recomandările unui doctor, termenele de finalizare ale unor sarcini de serviciu etc. ) și așteptările interioare pe care ni le impunem noi înșine (inclusiv hotărârea de schimbare a obiceiurilor începând cu Anul Nou).

Scriitoarea americană Gretchen Rubin, în articolul “Four Tendencies”, de pe blogul personal, arată că, după natura obiceiurilor, oamenii se împart în patru categorii:

Adepții (Upholders) răspund prompt atât așteptărilor exterioare cât și celor interioare: “Eu fac ceea ce alții așteaptă de la mine și ceea ce aștept eu însumi de la mine”. Se pare că ei își schimbă obiceiurile destul de ușor.

Interpelatorii (Questioners) pun sub semnul întrebării toate așteptările. Ei îndeplinesc o așteptare numai în cazul în care cred că este justificată și astfel ei urmează numai așteptări interioare: “Dacă mă convingi de ce, atunci mă voi conforma”. Ca să adere la un obicei, au nevoie de motive.

Îndatorații (Obligers) răspund rapid la așteptările exterioare, dar luptă să satisfacă și așteptările interioare: “Să nu dezamăgesc pe alții deși, de multe ori, m-am dezamăgit pe mine însumi.” Pentru a adera la un obicei, au nevoie de responsabilitate exterioară.

Rebelii (Rebels) rezistă tuturor așteptărilor atât celor exterioare cât și celor interioare: “Vreau să fac ceea ce vreau, în felul meu propriu.” Pentru a adera la un obicei, au nevoie de posibilitatea de a alege și de libertate.

Pentru o mai bună înțelegere a acestei categorisiri, să considerăm un obicei pe care și-l doresc mulți oameni: să mănânce mai sănătos.

Un “adept” îl însușește din momentul când decide cum vrea să mănânce; un „interpelator” reușește atunci când înțelege motivele pentru care să aplice un anumit plan de alimentație; un „îndatorat” reușește să îl adopte atunci când partenerul său îl întreabă în fiecare zi, ce a mâncat la prânz; un „rebel” îl adoptă atunci când el crede de cuviință: “Companiile care produc alimente nu mă vor face dependent de porcăriile lor dăunătoare.”

Gretchen Rubin a identificat 21 de strategii de schimbare a obiceiurilor și chiar dacă cele mai multe dintre aceste strategii nu funcționează pentru toată lumea, câteva dintre ele sunt aproape universal folositoare.

De exemplu, strategia “tăblița curată” o poate folosi oricine. Atunci când intrăm într-o situație nouă, obiceiurile noastre vechi sunt șterse și, noile obiceiuri se formează mai ușor. Exemple: o locuință nouă, un loc de muncă nou, o școală nouă, o poveste de dragoste nouă etc.

Toți suntem sensibili atât la confort cât și la lipsa de confort ceea ce face să fie mai ușor de făcut ceva bine și să fie mai greu de făcut ceva prost.

De exemplu, este recomandabil de păstrat gustările sănătoase la îndemână, pentru ca să nu se utilizeze automatele de vânzări. În același timp, este recomandabil să se depoziteze alimentele nesănătoase astfel încât să nu fie la îndemână: pe un raft înalt sau într-un loc retras.

Atunci când ne monitorizăm pe noi înșine, ne comportăm mai bine, chiar dacă nu suntem conștienți că încercăm să ne schimbăm. Prin urmare, este util să ne urmărim consumurile lunare: cât de multe beri, cât de multe prăjituri, de câte ori mâncăm fast-food. Să ne cântărim în fiecare zi.

De asemenea, pentru a ne proteja obiceiurile bune, toți putem beneficia de ajutorul planurilor “dacă-atunci”. “Dacă te duci la o petrecere; dacă te duci în vacanță; dacă este o sărbătoare etc. – atunci ce vei mânca?” În cazurile acestea este vorba de decizii în avans.

În cazul în care doriți să schimbați un obicei în 2017, faceți-vă o introspecție! Ce fel de persoană sunteți? Când ați reușit în trecut? Ce este șarmant la Dumneavoastră? Ce puteți controla? De asemenea, să nu presupuneți că dacă vă păstrați biroul curat, veți fi la fel de productiv ca și colegul ordonat de alături. Nu vă forțați să folosiți o listă cu problemele de rezolvat dacă detestați chiar și ideea.

În concluzie, nu uitați că este simplu să vă schimbați obiceiurile, atunci când o faceți pe drumul cel mai potrivit pentru Dumneavoastră iar reușita vă va aduce negreșit o picătură de fericire.

Don’t worry, be happy!

Surse:
1. www.theguardian.com/commentisfree/2016/dec/29/old-habits-hard-new-year-resolution-personality-succeed?utm_source=pocket&utm_medium=email&utm_campaign=pockethits
2. oitecareersblog.wordpress.com/2016/09/05/the-four-tendencies-upholders-obligers-questioners-and-rebels/
3. www.surveygizmo.com/s3/3163256/Gretchen-Rubin-s-Quiz-The-Four-Tendencies-Fall2016

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.