20 Jan

Poate sunteți părinții/bunicii unui geniu…

Dedic acest articol nepoțelului meu Timmy care, mâine (21 ianuarie), împlinește 3 anișori.

 

Cele ce urmează reprezintă rezultatele căutărilor mele, ale unui bunic care, asemenea tuturor bunicilor și părinților din lume, ar dori să afle cu “un minut” mai devreme, cât de “geniali” sunt copiii/nepoțeii lor.

Mărturisesc că, în ceea ce mă privește, nu m-am dumirit dacă pot spera în “genialitatea” nepoțelului meu dar, strădaniile mele vor fi răsplătite dacă veți citi până la capăt aceste rânduri și veți descoperi că micuții din propria familie tind spre genialitate.

Oamenii de știință sunt de părere că, din punct de vedere genetic, majoritatea trăsăturilor care fac posibilă genialitatea se dezvoltă încă din copilărie.

Este bine cunoscut cazul lui W.A. Mozart care, încă de mic copil, a dat dovada geniului său muzical. La vârsta de 5 ani, înainte de a ști să scrie, a compus câteva piese pentru pian (transcrise imediat de tatăl său).

Mi-am pus întrebarea dacă la vârsta de 2-3 ani, au fost identificate semne prevestitoare al geniului viitorului mare compozitor? Nu am aflat un răspuns la această întrebare dar, în schimb, am găsit multe păreri și idei privind modul în care se poate manifesta genialitatea de timpuriu.

De exemplu, în articolul 7 Signs Your Baby Is A Genius de pe www.babyguide.com, sunt indicate următoarele 7 semne:

1.Depășirea timpurie a momentelor cheie din primii ani de viață (începe să meargă, să vorbească, să citească etc.).

2.Un interes deosebit față de limbaj (începe să vorbească mai devreme, acordă atenție poveștilor, înțelege instrucțiunile verbale).

3.Memorie ascuțită (capacitate deosebită de a-și aminti unde și-a lăsat jucăria preferată, își amintește că cerealele sale “ies” din frigider și va cere cereale atunci când vede un frigider în altă parte).

4.Găsește soluții (rezolvă cu ușurință probleme care depășesc nivelul de înțelegere al vârstei sale, prezintă un interes deosebit în ruperea jucăriilor pentru a-și satisface curiozitatea cu privire la modul în care au fost asamblate).

5.Are un nivel ridicat de focalizare și concentrare (se concentrează cu ușurință asupra a ceea ce îl interesează, de exemplu să asculte o poveste).

6.Are un nivel ridicat de conștientizare și de alertă (poate să recunoască vocile persoanelor și să se alarmeze în cazul vocilor necunoscute).

7.Doarme mai puțin decât ar trebui (având o minte ascuțită se gândește mereu la un lucru sau la altul sau încearcă să se concentreze pe anumite obiecte și din acest motiv, nu poate să se relaxeze și să doarmă în mod corespunzător).

Nu sunt în măsură să îmi dau cu părerea privind valabilitatea unor asemenea idei dar, acord toată încrederea unor cercetări temeinice.

O astfel de cercetare, realizată de psihologi, a început în 1971, în SUA, sub forma unui studiu longitudinal, “Study of Mathematically Precocious Youth,” sau SMPY (pronunțat “simpy”).

Studiul a urmărit 5000 dintre cei mai deștepți copii, aparținând unui fel de top 1%, 0,1% și chiar 0,01% al tuturor elevilor.

Este cel mai lung studiu al copiilor talentați din istorie, întins pe o perioadă de 45 de ani. Este evident că urmărind mii de copii super dotați timp de patru decenii și jumătate, se pot afla câteva lucruri despre cum se crește un copil de înaltă performanță.

Una dintre ideile de bază care au rezultat a fost că până și copiii cu IQ-uri la nivel de geniu au nevoie de profesori care să îi ajute să-și atingă întregul potențial. (Cu toate acestea Edison, cu peste 1000 de invenții epocale, a fost autodidact.)

Studiul a mai stabilit că:

Copiii din top 1%, 0,1% și 0,01% duc ulterior o viață excepțională.

SMPY  a testat inițial inteligența copiilor folosind testele SAT (teste standardizate utilizate în SUA pe scară largă din 1926 – Scholastic Aptitude Test – la admiterea în colegii), examenul de admitere la universitate și alte teste IQ.

Mai târziu, cercetătorii au avut în vedere și factori suplimentari inclusiv evoluția în carieră.

Copiii din top 1%, 0,1% și 0,01%, conform constatărilor cercetătorilor, au obținut diplome de absolvenți, doctorate și tot felul de brevete cu rate mult mai mari decât copiii mai puțin talentați.

În privința veniturilor, cei mai mulți se află printre primele 5% dintre persoanele care obțin venituri din activitatea desfășurată.

Este interesant de amintit aici declarația din revista Nature  a lui Jonathan Wai, psiholog la Duke University Talent Identification: “Indiferent dacă ne place sau nu, acești oameni controlează în mod real societatea noastră”.

 

Copiii foarte înzestrați nu primesc suficientă atenție.

O problemă, care este la fel și la noi, este aceea că elevii supradotați primesc adesea prea puțină atenție din partea profesorilor, care par a fi înclinați să renunțe în a le da o atenție deosebită, considerându-i capabili să-și atingă singuri potențialul.

Când cercetătorii SMPY au analizat cât de multă atenție au acordat cadrele didactice copiilor supradotați, s-a constatat că majoritatea covârșitoare a timpului petrecut de profesori în clasă se cheltuie pentru a-i ajuta pe elevii cu niveluri scăzute să ajungă la nivelul mediu.

SMPY sugerează că profesorii ar trebui să evite predarea unui curriculum unic și, în schimb, să se concentreze pe a face tot ce le stă în putință pentru a crea lecții individualizate pentru elevi.

 

Nu trebuie scăpată din vedere varianta arderii unor etape”.

Pentru a ajuta copiii înzestrați să-și atingă potențialul, profesorii și părinții ar trebui să ia în considerare posibilitatea ca acești copii să nu fie obligați să parcurgă în întregime curriculum-ul unuia sau mai multor ani de școală, sugerează SMPY.

Atunci când cercetătorii au comparat un grup de control de studenți înzestrați, care nu au sărit peste nicio etapă, cu cei care au făcut-o, șansele acestora din urmă de a obține brevete și doctorate au fost cu 60% mai mari și de mai mult de două ori mai mari de a obține un doctorat într-un domeniu al științelor, tehnologiei, ingineriei sau matematicii.

 

Inteligența este de multe feluri.

A fi inteligent nu înseamnă doar capacitatea de memorare sau reamintire  a faptelor, numelor și datelor.

SMPY a găsit în mod repetat, pe parcursul mai multor analize de urmărire, că unii dintre cei mai inteligenți copii posedă o mare capacitate de raționament spațial.

Acești copii au talent pentru vizualizarea sistemelor, cum ar fi de exemplu, sistemul circulator uman sau anatomia unei Honda.

 

Testele  standardizate nu înseamnă o pierdere de timp.

Testele standardizate (testele SAT fiind celebre) și alte măsurători standardizate de inteligență nu pot măsura tot ceea ce profesorii și părinții ar trebui să știe despre un copil.

Ele dețin însă o anumită putere de predicție, concomitent cu posibilitatea de contabilizare a unor factori precum viitorul statut socio-economic al subiectului testat.

Camilla Benbow, cercetător SMPY, a declarat că aceste teste au fost cele mai folosite pentru a stabili care sunt copiii buni, astfel încât profesorii să își poată concentra atenția asupra lor.

 

Mentalitatea de creștere”  trebuie să domine  “mentalitatea fixă”.

Psihologul Carol Dweck, profesor la Stanford University a descoperit că oamenii de succes mențin ceea ce se numește “mentalitate de creștere”, opusul “mentalității fixe”. Ei se văd pe sine ca pe niște fluide, care se pot adapta și crește și nicidecum ca pe niște entități statice, “încremenite în decor”.

SMPY este de acord cu această evaluare dar, a constatat, de asemenea, că primele semne ale capacității cognitive la copii pot să prevadă cât de bine vor evolua mai târziu în viață, făcând abstracție de toate evenimentele care pot, sau nu, să apară pe parcurs.

Având în vedere posibilitatea unui viitor, marcat de genialitate, pentru copiii lor, este de datoria părinților și profesorilor de a recunoaște abilitățile din timp și de a le cultiva cât mai mult posibil.

O asemenea preocupare nu poate fi decât aducătoare de picături de fericire.

Don’t worry, be happy!

Surse:

1.www.businessinsider.com/45-year-study-of-5000-genius-kids-findings-2017-9?utm_source=pocket&utm_medium=email&utm_campaign=pockethits/#the-top-1-01-and-001-of-kids-lead-exceptional-lives-1

2.laboratoruldeganduri.ro/blog/2017/10/31/intre-geniu-precoce-si-maestru-tomnatic-la-ce-varsta-se-manifesta-geniul/

3.www.babyguide.com/7-signs-your-baby-is-a-genius/

4.www.popsugar.com/moms/Signs-Giftedness-27331796

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.