03 Jul

Putem să învățăm mai repede?

"O calificare pe care să doriți să o stăpâniți în această zi și la vârsta pe care o aveți, în cazul în care doriți să aveți o viață extraordinară, este abilitatea de a învăța rapid."

                                                              Anthony Robbins

Omul cât trăiește învață.

Adevărul acestei zicale ne urmărește întreaga viață: când ne facem studiile, învățăm; la și pentru locul de muncă, învățăm; ca părinți, învățăm; ca bunici, învățăm.

Ajungând la pensie dispare constrângerea dar, dacă avem în vedere și principiul din biologie conform căruia “organul întrebuințat se dezvoltă iar cel neîntrebuințat se atrofiază” ar fi bine dacă am continua să învățăm.Invatati

Pentru întrebarea “Ce să mai înveți când ajungi să fii de vârsta a treia?”, există multe soluții: limbi străine, limbaje de programare, un instrument muzical ș.a.

Este deja un lucru cunoscut că învățatul poate contribui și la “fentarea” sau măcar amânarea mizerabilei Alzheimer.

Menționăm că am avut ocazia să cunoaștem, în Germania, persoane de 70 de ani, frecventând și plătind pentru asta taxe de ordinul zecilor de EUR, cursurile de limbi străine (în speță, franceză) ale unei universități populare.

Putem conchide că, la orice vârstă, omul ar trebui să aibă sau să caute de lucru pentru propriul creier și asta ar însemna, în general, că învață.

Numărul lucrurilor pe care am dori să le învățăm este în continuă creștere datorită faptului că informațiile au devenit mult mai accesibile grație Internet-ului.

În acest context, singura variabilă, pe care o putem controla, este timpul pe care ni-l petrecem cu învățarea.

În consecință, recomandările care urmează pot fi utile în a ne ajuta să învățăm mai repede și să stăpânim mai bine orice categorie de învățare: a limbilor străine, a abilităților în afaceri, a instrumentelor muzicale și multe altele.

1. Nu reinventați roata

De ce să reinventați roata care a fost deja creată?

Tendința comună pe care toți o avem atunci când învățăm ceva nou este încercarea să o facem singuri. În acest fel, subestimăm efortul și timpul, care ar putea fi salvate prin obținerea de ajutor de la cineva care deja a învățat acel ceva.

Gândiți-vă la momentul când ați învățat prima oară o limbă străină sau o nouă abilitate. După câteva luni, sau poate câțiva ani, de experimentare și de greșeli, acum probabil ați putea proiecta o cale mai scurtă pentru a ajuta pe alții să evite aceleași greșeli pe care le-ați făcut mai devreme.

Din acest motiv, pentru a atinge măiestria mai repede, primul nostru pas ar trebui să fie consultarea jucătorilor de top din domeniu, a modelului și căii pe care le-au trasat deja și care sunt valabile și pentru noi.

După cum spune ANTHONY ROBBINS, unul dintre cei mai populari autori și speakeri americani de dezvoltare personală: “Mulți lideri mari au dovedit că cea mai rapidă cale de a stăpâni orice abilitate, strategie sau scop în viață este de a urma modelul celor care au trasat deja înainte drumul… Urmarea unui model vă oferă capacitatea de a urmări stăruitor visurile proprii și a atinge cât mai mult într-o perioadă cât mai scurtă de timp. În această zi și la această vârstă, este posibil de preluat aproape orice soluție existentă, sub formă de cărți, bloguri, video-uri de instruire, ateliere practice, persoane celebre – și lista poate continua”.Arlequin_Picasso

În acest context, cuvintele lui Pablo Picasso, “Artiștii buni copiază. Artiștii mari fură.”, vă vor provoca probabil un zâmbet.

2. Dezmembrarea competenței.

Următorul pas în stăpânirea timpului de învățare este  dezmembrarea competenței de învățat în componentele sale de bază.

Dacă găsiți elementele componente puteți stabili cele mai importante lucruri pe care trebuie să le învățați mai întâi.

Vă mai amintiți principiul lui Pareto (din postarea “Cum să devenim mai eficienți folosind regula 80/20?” – 28.11.2014) care descrie obiectivul de a genera 80 la sută din rezultate prin folosirea a 20 la sută din efort?

De exemplu, în cazul fericirii, 80 la sută din fericire provine de la 20 la sută din relații.

În cazul învățării, scopul nostru trebuie să fie separarea celor 20 la sută, din materialele  destinate învățării, care ne pot furniza 80 la sută din rezultatul dorit.

3. Feriți-vă de multitasking.

(Subiectul l-am dezvoltat mai amplu în postarea “Cât de folositor este obiceiul de multitasking?” din 24.04.2015)

Această plăcere vinovată, pe care am dezvoltat-o datorită notificărilor constante și frecvente de pe aplicațiile mobile, și a verificării, la fiecare zece minute, a e-mailurilor, poate fi una dintre cele mai mari obstacole care ne împiedică să învățăm rapid.

Mulți dintre noi nu sunt în măsură să dedice mai multe luni nevoii de a învăța ceva din cauza nenumăratelor proiecte, idei, sau hobby-uri noi care apar între timp. Iar atunci când distragerea încetează și încercăm să ne concentrăm pe problema inițială, constatăm că nu mai regăsim pasiunea anterioară.

Evitarea multitasking-ului înseamnă că, după ce ați descompus abilitatea de însușit în abilitățile subsecvente, care să vă ofere rezultatul maxim, trebuie să vă concentrați exclusiv pe ele și să evitați orice altă învățare până când nu le stăpâniți pe acestea.

4. Repetați, repetați, repetați.

Aceasta este partea cu care majoritatea dintre noi se luptă și de care mulți dintre noi nu vor să audă.

Este vorba de regula conform căreia stăpânirea mai rapidă a unei abilități necesită exersare.

Învățarea necesită frecvență și persistență în efectuarea aceleiași abilități, din nou și din nou, până când o puteți deja efectua fără a acționa în mod conștient, fără vreun efort de gândire.

Performanța la nivelul unui expert este, în primul rând, rezultatul exersării la nivel de expert și nicidecum rezultatul talentului înnăscut. Acest lucru îl spune și K. Anders Ericsson, cercetător științific la Universitatea de Stat din Florida.

5. Verificați feedback-ul cât mai repede!

În 1960, în timp ce era încă o trupă de rock de liceeni, necunoscută, Beatles a mers în Germania, la Hamburg, pentru a cânta în cluburile locale.Beatles

Erau prost plătiți, acustica în sălile în care au concertat era mizerabilă iar publicul nu  i-a apreciat cum se cuvine.

Atunci, ce a obținut grupul Beatles din experiența Hamburg?

Ore non-stop de cântat, experiență și ceea ce a fost foarte important pentru ei, feedback-ul instantaneu care i-a forțat să performeze mai bine.

Asta a fost cheia creșterii formației Beatles, conform cărții “Outliers” a lui Macolm Gladwell.

Trupa nu a cântat într-un garaj doar de dragul de a cânta; ei s-au străduit să apară în fața unui public viu care să le ofere pe loc un feedback constructiv.

Rezultatul? Pe măsură ce Beatles a crescut în calificare, publicul a cerut mai multe spectacole.

Prin 1962 cântau opt ore pe noapte, șapte nopți pe săptămână iar 1964 a fost anul în care au fost propulsați pe scena internațională și au dat 1.200 de concerte.

Ca titlu de comparație, cele mai multe trupe de azi nu au 1.200 de concerte în întreaga lor carieră.

6. Pregătiți-vă pentru cursă lungă.

Seth Godin (apreciat orator și autor de cărți de afaceri american) spune că, deși este important să știi când să renunți, mulți potențiali câștigători nu ajung la succes deoarece renunță înainte sau în timpul a ceea ce numește el “imersiune”.

Există un sentiment de euforie, pe care cu toții l-am experimentat, atunci când începem ceva nou. Euforia însoțește dopamina care se eliberează cu asemenea ocazii.

Când euforia dispare, experimentăm faza de “imersiune” și progresul nostru începe să se aplatizeze sau să se diminueze. Acesta este momentul când mulți dintre noi renunță.

Motivul pentru care acest lucru este important de cunoscut este acela că, învățând ceva nou și știind că vine și “imersiunea”, este mai ușor să o înfrunți.

Pe cei suficient de stăruitori și care țin cont de recomandările enunțate, din starea de “imersiune” îi poate sălta valul ascendent, de la “capătul tunelului”. Și astfel se poate ajunge la o picătură de fericire.

Don’t worry, be happy!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *