21 Jul

Putem să ne creștem copiii evitând ca ei să devină materialiști!

Cele mai frumoase lucruri din viaţă, cele care rămân pentru totdeauna în noi, nu sunt “lucruri”… Sunt oameni, situaţii, sentimente, emoţii.”

Agostino Degas

 

În cele ce urmează voi folosi pentru termenul „materialist” una din accepțiunile din dexonline (dexonline.ro): “persoană care urmărește în activitatea sa să obțină numai foloase materiale”.

De asemenea, trebuie să precizez că nu mă voi referi la „copiii de bani gata”, ai unor părinți îmbogățiți peste noapte sau ajunși în funcții înalte.

În cazul unor asemenea părinți, este vorba de oameni de foarte proastă calitate umană care, în mod evident, nu au cum să le transmită odraslelor principii de viață sănătoase.

În acest sens, exemplul următor este mai mult decât grăitor: “Un adolescent în vârstă de 16 ani, fiul a doi judecători din Craiova, a fost reţinut, marţi seară, de poliţiştii doljeni, după ce, în timpul nopţii de luni spre marţi, a provocat un accident mortal. Băiatul a urcat beat la volan şi s-a răsturnat cu maşina, în urma evenimentului, o tânără de 18 ani decedând pe loc.” (18.07.2018 – www.ebihoreanul.ro)

Deci, mă voi referi la familii obișnuite în care, din motive aproape obiective, părinții riscă să-și crească copiii greșit, altfel decât insuflându-le credința că lucrurile cele mai bune din viață sunt gratuite și că acea fericire, mult dorită, nu are de a face cu acumularea de bunuri.

Fără nici o umbră de nostalgie, trebuie să recunosc că, în ziua de azi, spre deosebire de zilele copilăriei noastre, este mult mai greu să-i faci pe copii să înțeleagă asemenea concepte.

Mulți dintre ei sunt crescuți cu speranța de a avea dreptul la jucării, haine și alte obiecte fizice.

Explicația este simplă și o preiau de la dr. Fran Walfish, psihoterapeut american: “Există un tsunami de reclame pe Internet (în special pe youtube), TV și alte mijloace media, care ajută la crearea acestei așteptări. Se face reclamă pentru tot felul de lucruri, începând cu jocurile video și gadgeturi și terminând cu îmbrăcămintea la modă, reclamele respective adresându-se inclusiv copiilor cu vârstele cele mai fragede. Mesajul pe care astfel copiii îl preiau indirect este: cheltuitul banilor și proprietatea stimulează stima de sine și satisfacția.”

Cum se ajunge la asemenea stări de lucruri? Cine poartă vina pentru convingerea copiilor că “Am nevoie de… și îl merit”?

Unii părinți se lasă conduși de mentalitatea că dragostea pentru copii se manifestă prin a le cumpăra tot ce aceștia văd în reclame sau în magazine și își doresc.

De asemenea, sunt situații când părinții fac cumpărături pentru copii “în neștire” justificându-se astfel: “dacă eu nu am avut în copilăria mea măcar el/ea să aibă!”

Există însă și părinți epuizați care, fiind mereu obosiți, nu vor să-și petreacă timpul pe care îl dedică copiilor “luptându-se” cu ei pe tema cumpărării de jucării așa că, atunci când copiii doresc ceva, nu spun “NU” ci se grăbesc să le satisfacă dorința.

Cu toate acestea, putem să ne creștem copiii insuflându-le ideea că, oamenii și experiențele sunt mult mai valoroase decât cea mai recentă jucărie sau cea mai tare aplicație. Astfel vom evita ca ei “să se dea cu fundul de pământ” prin magazine cerând cu insistență să li se mai cumpere ceva.

Am ales câteva dintre tacticile sugerate de specialiști.

Una dintre ele s-ar putea rezuma astfel: a te distra și a te simți bine nu au nimic de a face cu cumpărarea de lucruri. Ea ne este sugerată de dr. Susan Kuczmarski, specialist în leadership (Kellogg School of Management at Northwestern University): “Jucându-vă cu copiii Dumneavoastră, ori de câte ori puteți, fără a scoate bani din buzunar, îi învățați de mici că distracția și cheltuirea banilor se exclud reciproc. Dansați unul cu celălalt. Cântați unul cu celălalt. Încercați să pictați împreună, fiecare membru al familiei să aibă o porțiune din pânză pentru a fi lucrată sau și mai simplu, bucurați-vă de un joc de cărți. Posibilitățile sunt nesfârșite și la fel sunt și avantajele: îi învățați pe copii că a te distra și a te simți bine nu au nimic de-a face cu achiziționarea de bunuri materiale.”

După părerea dr. Kuczmarski, un alt lucru pe care ar trebui să-l facă părinții este să-i învețe pe copii “să facă plata în avans”. Acest lucru se realizează “făcând unele fapte care îi fac pe copii să nu mai trăiască o viață concentrată pe ei înșiși, lărgind cercurile lor de compasiune. Gestul lor de bunăvoință poate fi unul simplu, ca de exemplu, cel de a ajuta un copil mai mic să-și facă temele sau să viziteze un vecin în vârstă care nu iese prea des. Copilul dumneavoastră va începe să-și petreacă mai mult timp gândindu-se la ceea ce au nevoie alții și la ce poate ajuta el sau ea și mai puțin gândindu-se la propriile dorințe, adesea trecătoare.”

De asemenea, doamna dr. Kuczmarski recomandă părinților să reamintească copiilor, ori de câte ori este posibil, valorile și credințele apreciate de propria familie. “Copiii tăi îți vor prelua credințele de bază, dacă vei crea, din când în când, momente familiale în care le vei cere să pezinte ceea ce cred ei că sunt cele cinci cele mai importante valori. Apoi, arătați-le cum să pună aceste valori în practică în lumea reală. Dacă se pune problema generozității, discutați despre cum să împărțiți cu alții care au mai puțin. Dacă empatia se află în primele cinci, sugerează copiilor modalități prin care pot demonstra acest lucru la școală sau în comunitatea lor. Cunoscând importanța eticii și a punerii în acțiune a acesteia, îi veți învăța că lucrurile cele mai importante din lume nu sunt materialiste.”

În mod aproape paradoxal și recompensarea copiilor, pentru unele realizări, poate fi folosită pentru a-i face să nu devină materialiști.

În acest sens dr. Walfish arată: “Copilul dumneavoastră s-a comportat foarte bine într-o situație dificilă sau a finalizat un proiect dificil sau o muncă dificilă? În loc să îl recompensați cu cea mai recentă jucărie de marcă, tratați-l cu o experiență mai specială decât cele de joacă obișnuită, de exemplu, o vizită la un muzeu sau o excursie pe jos și un picnic într-o zonă pe care nu ați vizitat-o niciodată. Mai degrabă decât să vă recompensați copilul cu lucruri, recompensați-l cu un contact uman și cu noi experiențe. Se va simți foarte bine pentru că vă reține atenția, pentru că învață să valorifice interacțiunile cu cei dragi și va fi entuziasmat să facă ceva diferit.”

Domnia sa atrage atenția și asupra faptului că părinții trebuie să fie atenți și cu propriile dorințe materialiste. “Nu vă puteți aștepta de la copiii dumneavoastră să-și pună idealurile mai presus de iPhone-uri sau alte gadgeturi scumpe, dacă dumneavoastră înșivă nu faceți acest lucru. Deși poate părea inofensiv să comentezi invidios noua colecție de produse Gucci deținută de un prieten designer, încearcă să reziști, cel puțin atunci când copiii tăi ar putea auzi. S-ar putea să lansați în mod neadecvat mesajul că jinduiți după asemenea produse de înaltă stare, iar asta ar putea să aibă urmări nedorite.”

Și în acest domeniu al educației copiilor obiceiul de a ne exprima recunoștința este benefic.

Legat de asta psihologul californian Nancy Shah, specializată în educație parentală, spune: “Pune-ți copiii, în fiecare zi, să numească ceva pentru care sunt recunoscători… Focalizarea pe experiențele pozitive ale vieții construiește fericirea și este o armă crucială în lupta împotriva invidiei. Materialismul provine dintr-o stare de nemulțumire sau nefericire și duce la privitul în afara ta pentru căutarea fericirii și împlinirii. Dacă ne concentrăm pe crearea unor copii care sunt fericiți și împliniți, prin definiție, ei nu vor fi materialiști”.

Iar dacă ai reușit asta, iubite cititorule, la rândul tău vei beneficia de nenumărate picături de fericire.

Don’t worry, be happy!

 

Sursa:

lifehacker.com/six-tactics-to-keep-your-kids-from-becoming-too-materia-1783209273?utm_source=pocket&utm_medium=email&utm_campaign=pockethits&utm_source=pocket&utm_medium=email&utm_campaign=pockethits

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.