13 Sep

Respirați adânc!

Mens sana in corpore sano este o maximă prostească. Corpul sănătos este produsul unei minți sănătoase.

G.B. Shaw

  1. Respirație și minte sănătoasă în corp sănătos

V-ați gândit vreodată la legătura dintre respirație, minte și corp? Auzim deseori despre conexiunea dintre minte și corp în schimb, auzim rareori despre conexiunea dintre respirație și complexul minte-corp.

Din cele mai vechi timpuri, marii maeștri ai meditației yoga au atras atenția că există o foarte strânsă legătură între modul de respirație, starea minții și condiția fizică a omului. CaineRespirand

Dacă avem în vedere această legătură, rezultă că putem influența starea minții și corpului nostru prin respirație. Înseamnă că, extrem de simplu, prin respirație adecvată, putem să câștigăm mai multă liniște, calm, mai multă sănătate și sentimentul fericirii – picături de fericire.

Este însă respirația noastră adecvată obiectivului enunțat: mai multă liniște, sănătate și fericire?

  1. Respirați clavicular, toracic sau diafragmatic?

Pentru a găsi răspunsul la această întrebare, să vedem care sunt principalele tipuri de respirație.

    1. Respirația claviculară

Cei mai mulți oameni nu-și dau seama cât de mult spațiu ocupă plămânii în corpul lor. Partea superioară a fiecărui plămân este situată deasupra claviculei.

Dacă se imaginează plămânii ca fiind împărțiți în trei părți, prin respirație claviculară plămânii se umplu cu aer până la nivelul claviculei, aproximativ numai în treimea superioară. Din acest motiv, respirația claviculară este considerată cea mai superficială formă de respirație.

În timpul respirației claviculare clavicula și umerii se ridică iar restul trunchiului rămâne nemișcat. Această respirație este cea mai ineficientă deoarece solicită un consum mare de energie, iar profitul este minimal.

De remarcat că:

  • Multe femei, mai ales cele care au copii, respiră clavicular. Explicația este simplă: în timpul sarcinii este dificil pentru viitoarea mămică să respire adânc. Ca urmare, cele 9 luni de respirație superficială întipăresc obiceiul prost de a respira superficial și acest obicei rămâne și după nașterea copilului.

  • Sunt și mulți bărbați care respiră clavicular, mai ales cei care sunt supraponderali precum și cei care suferă de afecțiuni ale coloanei vertebrale și stau tot timpul gârboviți, lucru ce îi împiedică să tragă adânc aer în plămâni.

    1. Respirația toracică

Este o respirație mai puțin defectuoasă decât cea claviculară. Prin acest tip de respirație, aerul ajunge și în a doua treime a plămânilor.

Pentru a se face loc aerului care se inspiră în plămâni, pieptul se extinde prin dilatarea cutiei toracice fără ca zona abdomenului, diafragma și clavicula să se miște.

Chiar dacă destul de mulți oameni respiră astfel, respirația toracică este mai des întâlnită și mai ușor de observat la atleți, în timpul concursurilor.

    1. Respirația diafragmatică

La modul ideal, respirația diafragmatică, denumită și abdominală, ar trebui să fie modul nostru natural de respirație pentru că respirația abdominală este respirația pe care toți o avem atunci când suntem bebeluși. Din păcate, ulterior, din varii motive, pierdem această obișnuință.

Acest tip de respirație, este mai eficient decât cele descrise anterior. Ea se realizează prin coborârea diafragmei și umflarea abdomenului aerul pătrunzând astfel și în treimea inferioară a plămânilor.

Respirația diafragmatică permite absorbția în plămâni a unei cantități mai mari de aer.

Este interesant de menționat că, nu este exclus că, unii oameni au devenit fumători „înrăiți” probabil și din cauza satisfacției care apare la tragerea mai adânc în plămâni a oxigenului, concomitent cu fumul de țigară (însă, nici pe departe, răul făcut de fumul de țigară nu este compensat de oxigenul inhalat).

  1. Respirați adânc!

Chiar dacă tema respirației ar putea implica o discuție foarte complexă, așa cum rezultă din cele de mai sus, noi o vom simplifica și vom porni de la premiza că, grosso modo, există două tipuri diferite de respirație: superficială și adâncă.

Se spune că atunci când sunt emoționați, îngrijorați, nerăbdători, supărați sau bolnavi oamenii respiră superficial iar atunci când se simt împliniți, relaxați, împăcați și fericiți, respiră adânc. Cum toate acestea se petrec în mod natural, se poate afirma, așa cum de fapt am mai făcut-o, că modul de respirație este o consecință a stării minții și a corpului și reciproc, putem schimba starea minții și corpului nostru prin respirație.

Cum este, în acest moment, respirația Dumneavoastră? Este superficială sau adâncă? Cât de mult, din timpul zilei, petreceți respirând superficial? DeepBreathing

Dacă sunteți ca majoritatea oamenilor, petreceți mai mult de 99% din timpul vostru respirând superficial. Iar dacă legătura dintre respirație și corp este atât de adâncă, toată această respirație superficială, zi de zi, poate conduce la o stare nedorită a minții și corpului. Și asta poate eventual conduce la boală fizică sau mentală.

Acum încercați să respirați adânc. Ce efect ați obținut? Cum vă simțiți?

Acum respirați adânc de 10 ori. Apoi faceți-o de 20 de ori.

După aceea încercați să fiți pregătit(ă) pe tot parcursul zilei să respirați adânc, de sute, mii de ori, în timp ce gătiți, spălați vase, lucrați, vă uitați la TV etc.

Nu uitați, respirația adâncă este una din principalele căi spre bunăstare fizică și mentală.

Don’t worry, be happy!

      1. Surse:

1. www.doctoroz.com/article/oz-alphabet-your-health-a-to-z

2. www.doctoroz.com/article/24-hour-stress-cleanse

3. www.e-dimineata.ro/stravechile-tehnici-de-respiratie-pranica/

2 thoughts on “Respirați adânc!

  1. Very good and useful article! I recommend it to everyone who is breathing 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.