09 Mar

Știați că metoda KonMari poate fi folosită și pentru a ne ordona mintea?

Prin dezordinea pe care o promovează în cele din afara lui, omul produce şi în sine o dezordine şi o suferinţă…”

Dumitru Stăniloae

 

Există dovezi tot mai multe că, o casă sau un loc de muncă dezordonat, sunt surse de stres, bine de luat în seamă.

Un studiu recent, întreprins la DePaul University  din Chicago, a constatat că dezordinea fizică este legată de amânare și printre efectele sale se află și satisfacția de viață mai scăzută.

În aceeași ordine de idei, există cercetări care arată că dezordinea este asociată cu niveluri ridicate ale cortizolului, hormonul de stres, asta deoarece dezordinea din casă se simte şi la un nivel mai profund: suntem mai anxioşi, mai iritaţi şi nu realizăm de ce.

“Ne-am imaginat dorințele ca fiind nevoi”, a declarat profesorul Joseph Ferrari, autorul principal al studiului DePaul. “Acest lucru,” spune el, „este motivul pentru care mulți dintre noi acumulează balasturi  care valoare nu adaugă vieților noastre dar ne trag în jos și ne stresează.”

Deși cercetarea de mai sus, dar și alte abordări ale problemei dezordinii, cum ar fi cea a lui Marie Kondo, care prin metoda ei originală a devenit un fenomen internațional, examinează dezordinea fizică, mai mult ca sigur, dezordinea psihologică poate fi și mai păguboasă pentru sănătatea și performanța fiecăruia dintre noi.

(Marie Kondo conduce la Tokyo o firmă de consultanţă care îi ajută pe clienţii săi să-şi transforme locuinţele dezordonate în spaţii pline de seninătate şi inspiraţie. Ea a scris câteva cărți pe această temă iar The Life-Changing Magic of Tidying Up, tradusă și în românește cu titlul Magia ordinii, a devenit un bestseller.)

Cu cât “ne ambalăm” mai mult în fiecare moment, ca să realizăm cât mai multe, cu atât mai puțină energie și atenție vom avea la dispoziție pentru fiecare activitate în parte.

Acest lucru cauzează probleme deoarece numai angajamentul profund, când facem ceva, este un precursor al împlinirii și al bucuriei.

Un studiu Harvard a constatat că oamenii sunt mult mai fericiți atunci când sunt pe deplin prezenți mintal pentru activitatea pe care o fac. În general, o minte agitată sau împrăștiată nu este o minte fericită.

Cu toate acestea, starea de a fi foarte ocupați pare să fi devenit, din ce în ce mai mult, o stare considerată ca demnă de o “medalie modernă de onoare”, dar asta nu înseamnă că e și bună pentru noi.

“Există o epidemie globală în a depăși programul de lucru și ea ne distruge sănătatea”, scrie Elizabeth Evitts Dickinson în revista bianuală de sănătate John Hopkins Health Review, subliniind cu dovezi că, atunci când ne simțim prinși de un număr nerezonabil de obligații, avem calea deschisă spre anxietate și goliciune sufletească.

Aglomerarea cronică trebuie să o înlocuim cu preocuparea față de un număr limitat de lucruri la care ținem. Această idee este convergentă cu metoda KonMari (metoda lui Marie Kondo de a face ordine fizică, începând prin a renunța la lucrurile care nu ne aduc satisfacție și bucurie).

Organizându-ți viața nu-ți îmbunătățești doar nivelul de fericire ci îți îmbunătățești și performanțele.

Într-un fel, sună ciudat dar este important de a respecta ideea ca mai întâi să fim minimaliști pentru ca apoi să putem fi maximaliști. Altfel spus, trebuie să fim selectivi în ceea ce privește modul în care ne petrecem timpul și ne folosim energia.

Ocupându-ne doar de lucrurile care au o importanță deosebită pentru noi, trebuie să avem tăria să renunțăm la toate lucrurile care nu au.

“Dacă vrei să fii foarte bun, dacă vrei să stăpânești și să te bucuri foarte mult de un lucru, trebuie să spui nu multor altora”, spune Michael Joyner, psiholog, cercetător de top la Mayo Clinic.

Organizarea propriei vieți poate fi eficientă, dar asta nu o face mai ușoară, mai ales într-o lume caracterizată prin hiperconectivitate și oportunități nesfârșite de a face mai multe.

În aceste condiții s-ar putea ca următorii trei pași, recomandați de scriitorul și instructorul în domeniul dezvoltării personale, Brad Stulberg, să fie demni de luat în seamă.

  1. Listați valorile de bază sau cele trei până la cinci lucruri care contează cel mai mult pentru dumneavostră. Ele sunt probabil principiile directoare ale vieții voastre.

 

  1. Faceți un inventar brut al modului în care vă petreceți timpul și energia într-o zi obișnuită. Dacă nu puteți să vă bazați pe o zi “medie”, priviți înapoi la săptămâna trecută sau în urmă cu două săptămâni. Ce procent din timpul și energia dumneavoastră ați cheltuit pe activități care se aliniază la valorile de bază? La care dintre activitățile care nu se aliniază la valorile dumneavoastră de bază, puteți renunța în mod rezonabil?

 

  1. Pentru fiecare nouă oportunitate care vă apare, întrebați-vă: “Dacă la asta spun da, la ce voi spune nu?” Aceasta este o întrebare importantă ce duce în mod evident la compromisuri dar vă ajută să evitați să fiți copleșiți de entuziasmul acut inerent momentelor când intenționați să abordați ceva nou.

Acești pași dar și metoda KonMari pentru ordonarea obiectelor pot constitui noi surse de picături de fericire așa că nu ezitați în a le acorda atenție!

Don’t worry, be happy!

 

Surse:

1.www.outsideonline.com/2390209/marie-kondo-konmari-method?utm_source=pocket&utm_medium=email&utm_campaign=pockethits

2..www.goodhousekeeping.com/home/organizing/a25846191/what-is-the-konmari-method/

3.carturesti.ro/carte/magia-ordinii-256300

4.www.laurafrunza.com/2016/07/25/magia-ordinii-si-modul-in-care-mi-a-schimbat-viata/

5.economisim.info/2016/11/15/moduri-in-care-magia-ordinii-a-functionat-pentru-mine/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.