01 Dec

Știți de ce se doarme mai bine cu șosete?

„Uneori, insomnia creatoare a poetului se transformă în somnifer pentru cititor.”

Valeriu Butulescu

 

Am auzit uneori, evident sub formă de glumă, că mersul la culcare cu șosete nu este sexy și este chiar motiv de divorț.

Citind articolul lui Dave Roos, Why Socks Help You Sleep Better, mi-am dat seama cât de neîntemeiată ar fi luarea ideii în serios.

Cred că este util de știut, eu de exemplu până acum nu am știut, că s-ar putea să adormi cu 15 minute mai devreme și, în timpul nopții să te trezești mult mai puțin, dacă ai îmbrăcat o pereche de șosete înainte de culcare (bineînțeles că nu aceleași pe care le-ai purtat în timpul zilei).

Pentru a înțelege de ce, trebuie mai întâi să înțelegem relația dintre temperatura corpului uman și somn.

În timpul zilei, corpul se află la o temperatură medie de 37 de grade Celsius. Dar noaptea, temperatura corpului scade cu până la 1,2 grade Celsius pe parcursul orelor de somn.

Această scădere treptată a temperaturii corpului, se dovedește, a fi o parte esențială a procesului neurobiologic complicat al adormirii și al dormitului propriu-zis. Și, cu cât mai repede putem micșora temperatura corpului, cu atât mai repede vom adormi.

Unul din modurile în care organismul își reglează temperatura este prin vasele de sânge din piele.

Dacă creierul decide că organismul este prea cald, va da semnalul pentru lărgirea vaselor de sânge (vasodilatația), redistribuind sângele mai cald din partea centrală a corpului către restul corpului pentru a-l răci. Dacă corpul este prea rece, creierul provoacă reacția opusă, limitând fluxul de sânge către suprafață (vasoconstricția).

Aici intră în discuție picioarele. Palmele mâinilor și tălpile picioarelor sunt cele mai eficiente schimbătoare de căldură ale corpului, deoarece sunt fără păr și mai puțin izolate decât alte suprafețe ale pielii.

Cercetătorii au arătat că încălzirea picioarelor înainte de culcare, folosind o baie caldă sau purtând șosete, ajută vasodilatația, care la rândul ei scade temperatura întregului corp mai repede decât culcatul cu picioarele goale și reci.

Se pare că diferența de temperatură dintre suprafața pielii la nivelul extremităților, pe de-o parte și, la nivelul abdomenului, pe de altă parte (cunoscută de specialiștii în probleme de somn drept gradientul proximodistal al temperaturii pielii sau DPG), este cel mai puternic factor al probabilității de a adormi mai repede.

El este mai puternic decât hipnoza sau aportul unui supliment de melatonină înainte de culcare.

Dar mai sunt și altele de spus! Oamenii de știință susțin că picioarele cu șosete au și un efect neurologic. “Termostatarea” corpului se datorește unui tip de neuroni numiți neuroni sensibili la cald (WSN), care măresc rata de ardere atunci când există o diferență de temperatură între partea centrală a corpului și extremități (picioarele).

Aici este ceva asemănător cu dilema “oul sau găina” dar, cercetările au arătat că ratele de ardere WSN cresc până la apariția somnului “cu unde lente” (somnul delta) sau a somnului “adânc” și scad treptat înainte de trezire.

Astfel, WSN-urile pot juca un rol în generarea senzației de somnolență care ne ajută să adormim și să ne cufundăm în somn. În acest context, încălzirea picioarelor înainte de culcare le dă un impuls suplimentar acestor WSN-uri.

În urma unui studiu, cercetătorii coreeni au descoperit că purtarea unei perechi de șosete de dormit – care sunt foarte populare în Coreea de Sud – nu numai că a grăbit debutul somnului, dar a crescut timpul de somn în general cu o medie de 30 de minute și a redus episoadele de trezire în timpul nopții la jumătate.

Ca să nu avem senzația că ne este prea cald, din cauza șosetelor, este recomandabil să folosim cele fabricate din fibre naturale, care “respiră”.

Și, nu în ultimul rând, mai este de menționat că, dacă credeți că purtarea șosetelor în pat nu este sexy, vă înșelați. Un studiu a constatat că 80% dintre cupluri care poartă șosete au obținut orgasm, în timp ce doar 50% dintre cuplurile care nu purtau au fost norocoase. Picioarele reci distrag foarte mult atenția.

În concluzie, se pare că și purtatul șosetelor la culcare ne poate ajuta la obținerea unor picături de fericire.

Don’t worry, be happy!

Surse:

1.health.howstuffworks.com/mental-health/sleep/basics/why-socks-help-sleep-better.htm?utm_source=pocket&utm_medium=email&utm_campaign=pockethits

2.health.howstuffworks.com/mental-health/sleep/journal/i-cant-sleep-because-im-worried-about-not-sleeping.htm

3.www.nature.com/articles/43366

4.jphysiolanthropol.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40101-018-0172-z

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.