02 Jan

Un orădean la Johannesburg (3)

"Indiferent ce se întâmplă, o călătorie îţi oferă întotdeauna o poveste de spus."

Proverb evreiesc

În drum spre Johannesburg, un pic de Paris, pe aeroportul Charles De Gaulle

Deși am mai văzut un aeroport european mare, Schipol din Amsterdam, aeroportul Charles De Gaulle din Paris ne-a impresionat, din toate punctele de vedere, încă din momentul trecerii printr-o pasarelă, la coborârea din avion.Culoare de coborâre

Cunoscut înainte sub numele Roissy Airport, aeroportul a fost “rebotezat” și el – ca și cel din Budapesta – și în 1974 i s-a atribuit numele legendarului general De Gaulle.

Este un aeroport imens, situat la 16 km nord-est de Paris, care se întinde pe aproximativ 32 de km2 (o suprafață de aproape 3 ori mai mare decât cea a aeroportului londonez Heathrow) și este unul din aeroporturile cele mai uimitoare și moderne din lume.

El deservește în jur de 148 de linii aeriene iar anual prin el trec în jur de 60 de milioane de călători (de exemplu, în anul 2013, a fost tranzitat de 62.052.917 călători).

În anul 2013 CDG Paris era cotat al doilea – după Heathrow Londra – cel mai activ aeroport din Europa și pe locul opt din lume, în această privință.

CDG este un aeroport faimos și prin confuziile pe care le creează. Oficial are trei terminale, 1, 2 și 3, deși în realitate ele sunt mai mult de nouă.Culoarele aeroportului

Terminalul 2 a fost construit inițial exclusiv pentru compania Air France, dar a fost extins în mod semnificativ și în prezent este vorba de o colecție de șapte terminale mai mici, de la 2A la 2G, adăpostite în clădiri separate, din care operează mai multe companii aeriene, nu numai Air France.

Terminalele de la 2A la 2F sunt destul de apropiate, distanța dintre ele putând fi parcursă pe jos. Terminalul 2G însă, este situat la 1,5 km distanță de restul “terminalelor” și se accesează cu autobuzul.

Noi am aterizat pe CDG, la 18,10, ora locală, și aveam să ne continuăm drumul abia la 23,30, așa că am avut timp suficient să ne plimbăm și chiar să ne rătăcim prin terminale.

Primul lucru pe care l-am făcut, după coborârea din avion, la terminalul 2F, a fost să ne identificăm calea spre terminalul 2E, poarta L32, de unde urma să ne îmbarcăm, pentru continuarea drumului.Terminal 2E

Odată realizată această recunoaștere a terenului, am pornit cu curaj, siguri de noi, la hoinăreală, prin imensa construcție cu numeroase culoare, boutique-uri, standuri, localuri, scări și căi rulante.

Umblând aiurea, am nimerit, inclusiv, la una din intrările/ieșirile din aeroport și, alături de câțiva fumători, ce și-au găsit acolo locul pentru practicarea viciului, am tras adânc în piept aerul Parisului.

Vremea fiind destul de neprietenoasă, ploioasă și rece, am revenit rapid în clădire.

De data aceasta, se pare că simțul de orientare ne-a cam înșelat pentru că nu am mai găsit scările rulante pe care le-am folosit la venire.

Culoarele pe care am nimerit erau aproape pustii, populate doar cu câțiva călători, așezați ici colo, care probabil se odihneau, în așteptarea unor călătorii.

Neavând pe cine întreba și știind că ne aflăm la parterul clădirii și că terminalul 2E se află la alt nivel, am decis, în ultimă instanță și cu o ușoară strângere de inimă, să folosim un lift.

Reținerile noastre se datorau aspectului futurist al respectivului echipament și implicit temerilor să nu rămânem blocați pe undeva, din cauza propriei nepriceperi în folosirea lui.

Decizia “plină de curaj” a fost totuși bună pentru că nu am avut decât să apăsăm pe unul din butoanele liftului, care indica tocmai Terminalul 2E, pe care îl căutam noi. În acest fel au luat sfârșit momentele noastre de rătăcire.

Intrarea în spațiul porților L, destinat călătorilor care zburau spre destinații ce necesită viză, a însemnat mai întâi o scurtă călătorie, cu un fel de metrou, urmată de controlul de securitate.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Controlul ni s-a părut mai sever decât cel din Budapesta, băieții de aici recurgând cu sârg și la metoda pipăitului.

Pentru zborul spre Johannesburg trebuia să ajungem la poarta 32, lucru pe care l-am aflat punând întrebări lucrătorilor cu ecuson, care apăreau din când în când pe culoarele largi și pline de boutique-uri.

Trebuie să remarcăm că, aceștia erau ceva mai puțin amabili decât omologii lor budapestani și chiar ni s-a părut că surprindem o ușoară doză de aroganță, tipic franțuzească, în răspunsurile pe care le dădeau la întrebările noastre – probabil din cauza formulării într-o altă limbă.

Cu o oră, înainte de decolare, s-a format coada celor mulți care se îmbarcau pentru zborul spre Johannesburg.

Ne-a încercat un ușor sentiment de disperare, când ne-am așezat la codoiul format din aproximativ 500 de oameni.

Sentimentul se datora, în primul rând, faptului că nu ne încerca defel dorul de stat la cozi și, în al doilea rând, pentru că eram obișnuiți cu viteza cozilor din România pre-decembristă, caz în care, până la ora decolării, nu aveam șanse să ajungem la bordul avionului.

Lucrurile s-au petrecut, din fericire, cu totul altfel și, nu peste foarte mult timp, am urcat la bordul Air Bus-ului A 380-800, care avea să ne ducă la Johannesburg.

Avionul Air Bus A 380-800 este un transcontinental cu 516 locuri, plasate pe două nivele.

Și aici Regula 80/20 ?

La bordul lui am avut ocazia să constatăm, pe viu, aplicarea în propria favoare a Regulii 80/20 (detalii aici), de către companiile aviatice hrăpărețe.Air Bus 380-800

În cazul de față, Air France, a hărăzit 389 de locuri, la înghesuială, pentru clasa Economy, adică pentru majoritatea călătorilor. Intervalul dintre scaune, în zona respectivă, este de 81 cm iar scaunele au lățimea de 44,45 cm.

La clasa I (First), sunt 9 locuri cu intervalul dintre scaune de 205 cm și lățimea scaunelor 88,9 cm iar la clasa Business sunt 80 de locuri cu intervalul dintre scaune de 140 cm și lățimea 61 cm.

Mai sunt 38 de locuri la Premium Economy cu condiții de confort mai modeste decât la First și Business Class: interval 97 cm și lățime 48 cm.

Se poate observa discrepanța dintre clasele Economy, pe de o parte, unde sunt plasați 75,38 % dintre călători, și clasele First+Business, pe de altă parte, la care călătorește minoritatea de 17,25 % a călătorilor.

Nu putem să nu observăm că, toate reclamele, despre condițiile excelente de zbor pe care le oferă compania și avioanele sale, prezintă imagini cu zonele privilegiate, fără precizări privind spațiul pus la dispoziția marii majorități a călătorilor.

Punem punct aici comentariilor pentru că, în fond, nerăbdarea de a ajunge la destinație pune în umbră tot restul. Dar mai multe, în postarea viitoare…

Dont worry, be happy!

Surse:

1. en.wikipedia.org/wiki/Charles_de_Gaulle_Airport

2. www.seatguru.com

3. utildestiut.ro/cum-sa-devenim-mai-eficienti-folosind-regula-8020/

8 thoughts on “Un orădean la Johannesburg (3)

  1. Un roman pe aeroportul din Paris. Vamesul francez se uita la pasaport si intreaba:Ocupation? No, no just visiting!

  2. Imi place cum povestesti si e foarte didactic. Em am fost numai pe Orly de citeva ori si nu e asa de mare. Parisul e superb merita de vizitat!

  3. “Cind amintirile-n trecut incearca sa te cheme, Pe drumul vechi si cunoscut mai treci din vreme-n vreme”

  4. Apropo ”Carpe diem” in ivrit, adica ebraica se spune “daca nu acum, atunci cind?’ Adevaruri mari!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.