09 Jan

Un orădean la Johannesburg (4)

"Indiferent ce se întâmplă, o călătorie îţi oferă întotdeauna o poveste de spus."

Proverb evreiesc

Sosirea la Johannesburg

La ora locală 23,30 fix, am decolat de pe aeroportul CDG Paris. De data aceasta, dotările din Air Bus 380-800 includeau și resurse multimedia care să-l ajute pe călător să suporte mai ușor zborul.

Noi am preferat, și de această dată, să consumăm filme (am văzut cu această ocazie câteva episoade din serialul Luther) și muzică din pachetul personal.

În timpul călătoriei am fost serviți cu mâncare și băuturi, așa cum se întâmplă pe toate liniile aeriene, mai ales la zborurile transcontinentale.

Turbulențele au fost prezente și pe acest traseu dar nu le-am mai dat atenție.

La capitolul stewardese, și aici am remarcat prezența bărbaților, având acest rol, dar erau și câteva femei.

După 10 ore și 40 de minute de zbor, am aterizat, cu punctualitate, pe OR Tambo International Airport Johannesburg.OR_Tambo_3

Unde să situăm acest aeroport în comparație cu altele văzute?

Pentru a răspunde la această întrebare, am preluat, din mai multe surse, câteva fapte și date legate de el.

Util de știut despre OR Tambo International Airport Johannesburg

Aeroportul Internațional OR Tambo este situat în Kempton Park, Ekurhuleni, Gauteng, Africa de Sud, în apropiere de orașul Johannesburg.

El este principalul aeroport pentru călătoriile interne și internaționale către și dinspre Africa de Sud și totodată, este cel mai aglomerat aeroport din întreaga Africă, dispunând de capacitatea de a gestiona până la 28 de milioane de pasageri anual.

În anul 2014 prin el au trecut 18 milioane de pasageri.

Alături de alte câteva mari aeroporturi din lume

– ATL – Hartsfield–Jackson Atlanta International Airport,

DOH – Hamad International Airport Doha,

– AUH – Abu Dhabi International Airport,

– LHR – London Heathrow Airport,

– SYD – Sydney Airport,

DXB – Dubai International Airport și

– CDG – Paris Charles de Gaulle

asigură zboruri non-stop către toate continentele, cu excepția Antarcticii.

Mai adăugăm un lucru, pe care poate nu o să vă vină să îl credeți: în topul OR+Tambo_1aeroporturilor lumii, pe 2014, OR Tambo Internațional Airport Johannesburg ocupă locul 26 în timp ce, mult lăudatul, de către noi, Charles De Gaulle Paris ocupă abia locul 95.

În anul 2014, s-a clasat pe locul I, la categoria Cele mai bune aeroporturi din Africa, urmat de aeroporturile Cape Town și Durban, tot din Africa de Sud.

Aeroportul a luat ființă în 1952 cu numele Jan Smuts Airport“.

(Jan Christiaan Smuts <24.05.1870 – 11.09.1950> a fost un proeminent om de stat, lider militar și filozof din Africa de Sud și Commonwealth-ul britanic. Pe lângă diversele posturi guvernamentale el a fost și prim-ministrul Uniunii Africii de Sud din 1919 până în 1924 și din 1939 până în 1948. Jan Smuts a fost un susținător al segregării rasiale, bazate pe separarea teritoriilor pentru negri și albi, dar în campania pentru alegerile din 1948 a susținut o politică de inițiere a unor măsuri de integrare.)

“Jan Smuts Airport” a înlocuit aeroportul “Palmietfontein International Airport care din 1945 asigura zborurile europene.

În perioada anilor 1970 a fost folosit ca aeroport test pentru aeronava Concorde pentru a se determina modul în care aceasta se comportă la decolare și aterizare la mare altitudine, știut fiind că Johannesburg este situat la o altitudine de aproximativ 1700 m.

În timpul anilor 1980, multe țări au oprit relațiile comerciale cu Africa de Sud, conformându-se astfel sancțiunilor impuse de Națiunile Unite, ca mijloc de luptă împotriva apartheidului.

Ca urmare, multe companii aeriene internaționale au oprit zborurile către această destinație. Sancțiunile ONU au condus inclusiv la retragerea pentru South African Airways – Liniile aeriene din Africa de Sud – a dreptului de survol al unor țări africane.

După abolirea apartheid-ului, aceste restricții au fost ridicate. Numele aeroportului, ca de altfel și al altor aeroporturi din Africa de Sud, s-a modificat.

Din anul 2006, aeroportul a căpătat numele OR Tambo Internațional Airport Johannesburg, după Oliver Reginald Tambo, fostul președinte al Congresului Național African.

Este interesant de menționat că, la 26 noiembrie 2006, aeroportul a primit un Airbus A380, aceasta fiind prima aterizare, pe continentul african, a unui avion de această dimensiune.

Aeronava menționată a folosit aeroportul din Johannesburg ca aeroport de escală, în cadrul zborului său de test către Sidney, via Polul Sud.

De notat este și faptul că, aeroportul, situat fiind la aproape 1.700 de metri deasupra nivelului mării, se află într-o zonă cu atmosfera mai rarefiată.

Această realitate are drept consecință importantă necesitatea ca avioanele să reducă greutatea de încărcare, adică să ia mai puțin combustibil decât în cazurile obișnuite.

Pe unele rute, cum ar fi cele spre America de Nord, cursele din Johannesburg trebuie să realimenteze pe parcurs în timp ce, pentru zborul de retur, provenind de la un aeroport cu o altitudine inferioară se poate încărca suficient combustibil pentru a se ajunge la Johannesburg fără escală.

Aerul mai rarefiat din Johannesburg mai are o consecință: pistele de decolare/aterizare sunt mai lungi decât cele obișnuite.

Toate datele menționate, la care s-ar putea adăuga încă multe altele, credem că sunt suficiente pentru ca sud-africanii să fie mândrii de al lor OR Tambo Internațional Airport Johannesburg.

Primele dezamăgiri. Oare câte vor mai fi?

Pe acest aeroport am aterizat și noi la ora locală 11,10.

Coborârea din avion s-a desfășurat fără tradiționalele schimburi protocolare de saluturi și zâmbete cu echipajul care ne-a adus, în bună stare, la destinație.

Cele 10 ore și 40 de minute petrecute împreună se pare că nu au fost suficiente ca să stabilească relații deosebit de cordiale între noi, pentru a mai lungi despărțirea.OR_Tambo_2

După un fel de slalom prin pasarele și coridoare, foarte aspectuoase dar de admiratul cărora nu prea ne ardea, am ajuns în spațiul rezervat pentru controlul persoanelor care intră pe teritoriul Republicii Africa de Sud.

Era locul primului contact cu oamenii de aici și totodată locul primelor noastre dezamăgiri.

Controlul, la care am fost supuși, consta în verificarea pașapoartelor și înscrierea în ele a datei de sosire și a datei până la care era permisă rămânerea în această țară.

Funcționarii care realizau aceste operații lucrau la 4 ghișee, două pentru cei 80 % de care am mai vorbit și două pentru restul călătorilor.

Funcționarele de la ghișeele la care așteptam și noi, alături de ceilalți plebei“, păreau extrem de plictisite și cu un evident apetit scăzut pentru muncă, și în plus, se mai și ciondăneau între ele.

Coada înainta foarte greu și aproape am devenit euforici când ne-a venit rândul la unul din ghișee.

După o îndelungată meditație și cercetare pe calculator, funcționara a operat datele în pașapoarte și ni le-a restituit.

Probabil că un înger păzitor ne-a șoptit să verificăm înscrisul pentru că, făcând acest lucru, am constatat, nu fără surprindere, că ni s-a ciuntit dreptul de ședere, cu exact o lună.

Am reacționat imediat și i-am numărat pe degete funcționarei cele 6 luni la care aveam dreptul.

Fără să-și ceară scuze, a corectat greșeala și ne-a făcut semn că suntem liberi.

A urmat așteptarea la caruselul de bagaje, în jurul căruia se adunase puhoiul de călători pe care îl adusese Air Bus-ul.carusel_4

Mult mai repede decât am sperat, am intrat în posesia bagajelor noastre care erau intacte.

Am hămălit tot calabalâcul (35 de kilograme de persoană), dacă nu am avut minte să luăm unul din cărucioarele înșirate pe lângă carusel, spre ieșirea din aeroport, unde eram așteptați cu nerăbdare de către cei dragi.

De acum, eram, așa cum am sperat încă din vară, în emisfera sudică, pe pământ sud african, la Johannesburg.

Dont worry, be happy!

Surse:

1. en.wikipedia.org/wiki/O._R._Tambo_International_Airport

2. en.wikipedia.org/wiki/Jan_Smuts

3. www.worldairportawards.com/awards_2014/worlds_top_100Airports.htm

7 thoughts on “Un orădean la Johannesburg (4)

  1. Salom Iosi
    Un evreu, intr-o cafenea starbucks,citea un ziar arabesc. Intra un prieten;
    -Moshe,ti-ai pierdut mintile? De cecitesti un ziar arabesc? Moshe raspunde:
    -Citeam ziarele eveiestisi si,ce sa vezi? Evreii persecutati,Israelul atacat,evrei disparuti prin asimilare sicasatorii interrasiale,evrei traind in saracie.Asa incit am trecut la citirea ziarelor arabesti.
    Si ce-ai gasit?
    Evreuu detin toate bancile, evreii controleaza mass-media,evreii sunt bogati
    si puternici, evreii conduc lumea!Stirile sunt mai bune!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.