09 Feb

Un psihiatru vestit ne arată o cale, la care poate nu ne-am gândit, de a ne schimba viața

„Cei ce nu schimbă nimic nu devin nimic. Viața nu va fi servit împlinirii lor. Iar timpul curge pentru ei asemenea unui pumn de nisip,   pierzându-l.”

Antoine de Saint-Exupéry

 

Mulți dintre noi avem convingeri adânc înrădăcinate despre noi înșine care, pur și simplu, nu sunt adevărate.

Putem începe să ne eliberăm de ele reeditând propria poveste despre viața noastră, bazată pe asemenea convingeri, spune John Sharp, vestit medic psihiatru, profesor la Harvard Medical School.

Există multe lucruri în viața noastră pe care nu le avem sub control (știrile, vremea, traficul, meniul zilei de la localul preferat etc.) dar, există și lucruri aflate sub controlul nostru și printre acestea unul important este povestea despre noi înșine.

Această poveste nu este cea care conține faptele obiective ale vieții noastre; ea este “povestea pe care v-ați spus-o vouă înșivă despre cine sunteți și cum se petrec întotdeauna lucrurile cu voi”, spune profesorul Sharp. El adaugă: “Dacă doriți să vă schimbați viața, este nevoie de o reeditare a poveștii.”

Marea problemă cu această poveste este că, prea des, ea nu este exactă motiv pentru care scriitoarea americană Marilynne Robinson o numește “un mic mit”.

În cartea sa The Insight Cure: Change Your Story, Transform Your Life profesorul Sharp explică: “Unele scene dificile din punct de vedere emoțional sunt mai mult decât incluse (în povestea proprie – n.n.)- gândiți-vă doar la toate lucrurile la care nu puteți renunța, printre ele fiind și momentele când lucrurile au mers bine. Cea mai rea parte a adevărului fals … este că ea devine profeția noastră de auto-împlinire, bază la ceea ce ne așteptăm de la noi înșine în viitor”.

Pentru a începe revizuirea propriei povești, el recomandă următoarele:

  1. Identificați unde diferă povestea de realitate.

Sharp menționează că părinții lui au divorțat atunci când era tânăr și spune: “Adevărul fals pe care l-am păstrat atît de tare a fost că, așa cum nu am putut să-mi țin părinții împreună, probabil că nu aș putea fi eficient la o mare parte din orice altceva, iar asta m-a făcut să mă simt foarte nesigur.”

Este posibil să nu vă fie foarte evident momentul de când ați acceptat povestea dumneavoastră falsă ca și versiune oficială. “Dacă aveți unele îndoieli, încercați să completați aceste goluri,” spune Sharp:

“Dacă încalc o promisiune, ce mi-am făcut-o mie, mă simt …”
“Când cineva mă ignoră, mă simt …”
“Când avem o ceartă cu partenerul sau cu cel mai bun prieten, mă simt…”

La ce bun să răspundem acestor solicitări? Pentru că, povestea noastră inexactă tinde să fie una pe care o considerăm ca implicită atunci când ne confruntăm cu o dificultate sau cu o dezamăgire.

O altă modalitate ce vă poate ajuta să vă identificați povestea veche este ascultarea monologului interior și să identificați momentele când el include declarații care încep cu “eu întotdeauna …”, “eu întotdeauna sunt …” sau “eu niciodată …”

După ce vă găsiți propria poveste înrădăcinată, gândiți-vă la copilărie și încercați să căutați experiențele, din vremea ei, care au alimentat povestea respectivă.

În cazul când căutându-vă povestea descoperiți mai multe povești false, alegeți-o pe aceea care a avut cel mai mare impact asupra vieții voastre.

Legat de asta profesorul Sharp spune: “În timp ce știu că există multe povești și multe revizuiri posibile pentru noi toți, cred că există o poveste fundamentală pe care merită să o identificați cu prioritate și să o refaceți”.

  1. Puneți-vă la îndoială convingerile

Să presupunem că suntem profund convinși că realizările sunt minime indiferent de ceea ce facem și cât facem; în acest caz, probabil că părinții au fost rareori mulțumiți de realizările noastre chiar și atunci când ele au fost fără cusur.

Ei au fost mereu preocupați de carnetele de note și de examene. În consecință, ar trebui să ne punem întrebarea: În timp ce este posibil ca în tinerețe să fi fost cazul unei asemenea atitudini, oare și acum ceea ce și cât facem nu este niciodată suficient?

“Când priviți din perspectiva de adult, puteți vedea că nu este corect… “, spune Sharp.

Povestea noastră nu trebuie să fi fost provocată de părinții noștri dar, este de obicei rezultatul unei relații pe care am avut-o în tinerețe.

Sharp explică: “Asta se întâmplă la un moment dat, înainte de a cunoaște diferența dintre o reacție sănătoasă și una nesănătoasă față de ceva care ne sperie cu adevărat și, ca urmare, am ajuns la o concluzie greșită”.

  1. Nu vă autocondamnați.

Este normal să te simți puțin descurajat când îți dai seama ce multă vreme ți-ai spus și crezut o poveste falsă.

“Dar, să știți că sunteți departe de a fi singuri – mulți dintre noi suntem însoțiți de asemenea povestiri”, spune Sharp. “Trebuie să fim plini de compasiune față de noi înșine privind modul cum a apărut acest lucru”.

Majoritatea oamenilor vin cu ele pentru “motive întemeiate”, cum le caracterizează el – nevoia de a menține un sentiment de control precum și tendința copiilor de generaliza circumstanțele specifice.

  1. Introduceți elemente pozitive în povestea voastră.

Gândiți-vă la toate talentele și punctele voastre tari și apreciați-le. Din moment ce situațiile care au condus la falsa poveste te-au transformat în persoana care ești astăzi, mai mult ca sigur că ele te-au afectat și în mod pozitiv.

Poate că te-au făcut mai creativ, mai responsabil, mai empatic sau mai ambițios. Aceste lucruri pozitive, fie ele mari sau mici, merită și ele un loc în povestea ta.

  1. Îndepărtați povestea veche.

“Îndepărtați ce nu vă mai folosește”, spune Sharp. “Identificați și adunați toate numeroasele excepții … și acceptați că acum puteți să continuați în siguranță. Nu mai trebuie să vă țineți de acea falsă siguranță.”

Unul dintre pacienții lui Sharp a fost o femeie care a evitat mereu provocările și adversitățile. După ce a reflectat asupra trecutului ei, și-a dat seama că “a fost urmărită de adevărul fals că atunci când suferă o cădere, nu se mai poate ridica“, spune Sharp.”Acum știe că poate, iar viitorul ei pare complet diferit și mai bun”.

Sharp crede fervent în puterea reeditării poveștii. “Dacă nu aș fi renunțat la “micul meu mit”, sunt convins că nu aș fi aici astăzi cu tine”, spune el participanților la conferința sa TED. “În cei 20 de ani de practică clinică, am văzut mereu acest fel de transformare”.

Poți încerca și tu, iubite cititorule, să aplici recomandările medicului psihiatru John Sharp pentru că nu ai nimic de pierdut ci, eventual, doar de câștigat câteva picături de fericire.

Don’t worry, be happy!

Sursa:

ideas.ted.com/what-old-story-about-yourself-are-you-still-believing-heres-how-to-find-it-and-change-it/?utm_source=pocket&utm_medium=email&utm_campaign=pockethits

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.